Comprehensive digitaliseren

digitaalEen middagje IVgovernance (4 maart 2014 jl.)  bij de HvA levert zo soms interessante gedachten op. En vooral als een vertegenwoordiger (Dr. Jan-Martin Lowendahl) van Gartner een inleiding houdt over de (zie presentatie) Hype Cycle for Education en je daar met collega’s over in gesprek kunt gaan.

Uitgangspunt van Lowendahl: het gaat niet om de technologie maar wat de technologie voor ons kan doen.

Lowendahl ging in op twee termen digitaliseren en exostructure
– Met digitaliseren werd het proces van digitaliseren bedoeld: niet dat we een content digitaal maken maar bijv leerprocessen nu digitaal ondersteunen.
(Zie Hype Cycle Powerpoint (HCP) slide 4: Virtual Environments, MOOC’s, Adaptief Learning, Gamification, Big Data, Adaptive E-Textbooks)
– Met exostructure bedoelde Lowendahl het feit organisaties uitgaan van hun eigen kracht (en deze ook goed weten) maar uitbreiden in de samenwerking met een andermans kracht. Dit verbreed je mogelijkheden en soms je overlevingskans. Het gaat bijv. om services delen.
(Zie HCP Slide 4: Campus App Store, Interoperability Standards, Learning Stack, BYOD Strategy, Open Source Learning RepositoriesSelf Publishing)

Naast deze belangrijke begrippen noemde hij nog enkele factoren (die in de discussie naderhand ook steeds terug kwamen):
1. Het ontstaan van grote netwerken / Samenwerken als organisaties
Als voorbeeld van samenwerken noemde Lowendahl Pearson. Zij hadden als uitgever (op content gericht) op termijn niet zouden kunnen overleven in de snel veranderende wereld. Zij zocht werkverbanden met allerlei organisaties die zich richten op de context (bijv Open Class). Daardoor vergrootte Pearson hun eigen marktpositie (HCP slide 5). Idem ‘move’ doet Udacity met Georgia Tech University: een goede samenwerking voor online open courses.
2. De klas in de Cloud / Samenwerken in het leerproces
Wat technologie voor ons kan doen is het versterken van het social learning. Niet zoals de huidige xMOOC’s maar het versterken van online leren. Lowendahl: ‘the MOOCs are on their way down’ (zie HCP slide 3). De MOOC is niet duurzaam en heeft geen business model. Het gaat veel meer om het ondersteunen van het proces dat peers elkaar vinden in en ondersteunen bij het eigen leerproces (zoals Peer2Peer University).
3. Overal toegang (mobile learning)
Wat technologie steeds meer mogelijk maakt is het overal en altijd toegang hebben tot informatie en peers. Daarbij onafhankelijk zijn van je lokatie.
4. De vele data vanuit allerlei contexten. (Big data/Adaptive Learning)
Het feit dat informatie alomtegenwoordig beschikbaar en toegankelijk is genereert veel interactie (cloud, social, mobiel). Dit genereert veel veel data waar je als organisatie iets mee kunt doen zoals de inzet van learning analytics voor bijv. directe feedback. Begrijpen we onze student in zijn/haar leerproces?

Van invloed op bovenstaande 4 factoren zijn:
A. Consumerization: de gebruiker bepaald (meer en meer)
Het maken van een eigen leerplan op basis van online beschikbaar materiaal. Het eigen leerplan kan geheel zelf samengesteld zijn maar ook geïnspireerd op basis van wat voorgaande studenten hebben gedaan.
B. Goed uitgewerkt beleid op Security en Privacy is hierbij noodzakelijk.

Uit de discussie, die naar aanleiding van Lowendahls verhaal naderhand plaatsvond, kwamen deze hoofdpunten naar voren:

1 Naar adaptief leren
Versterken van het digitaliseren van het primaire proces in Onderwijs & Onderzoek. En daarop meer samenwerken (binnen de instelling afzonderlijk (Uva/HvA); tussen de instellingen UvA-HvA; maar ook landelijk en waar mogelijk internationaal.
Het uitwerken van meer adaptief leren in vormen zoals flexibiliseren en/of modulariseren en/of vrije keuze trajecten. Het gaan altijd om onderwijs op maat. Personaliseren van onderwijs.

2. ICT is geen vervanging maar uitgangspunt: Comprehensive digitaliseren
Als het digitaliseren belangrijk is in je primaire proces betekent dit dat de gehele organisatie dit als uitgangspunt heeft (comprehensive digitaliseren). Dit gaat verder dan een document online zetten. Je hebt het over een Digitale Leer en Werkomgeving waarin processen onderstutten zijn door digitale media. Bovendien zijn er processen die alleen mogelijk zijn door de inzet van ICT. Denk daarbij directe feedback middels digitaal toetsen.

3. Veranderende rol van de docenten en onderzoekers
Comprehensive digitaliseren raakt de kern van onze activiteiten. Dit heeft invloed op de manier waarop we werken, onderwijs geven en onderzoek doen. Werkwijzes, werkvormen veranderen en de positie van docenten en onderzoekers verandert. Dan hebben we het over hybridisering.
Bijvoorbeeld ten aanzien van content: de docent heeft geen monopolie meer op kennis. Velen hebben de kennis en die staat op internet. Dit betekent dat we op zoek moeten gaan naar eigentijdse vorm van onderwijs geven. Het staat vast dat het moeilijk is om je daarop aan te passen.

4. Als UvA en Hva uitgaan van de eigen identiteit en kracht (onderscheidend blijven) maar daarin wel samen op trekken en elkaar versterken. Bijvoorbeeld bij kennis ontwikkeling. Kennis is informatie maken, delen, verrijken, ontsluiten , genereren. En ICT ondersteunt dat. Daarin veel meer samen optrekken: het meta-dateren ; het open stellen van data. En ook: studenten laten bedenken wat met die data te doen.

Tot slot de 5 belangrijkste trends die Gartner aangeeft voor Onderwijs. Deze lijst heeft Gartner aan op basis van diverse lijstjes (bronnen zie onder). Zie HCP slide 10
1. Big Data (Analytics en Adaptive Learning)
2. Mobile
3. Cloud
4. Keeping Pace with infrastructure / build an exostructure
5. Digital Learning Environment (mashing up …)

Achterliggende bronnen bij deze genoemde trends:
* Top 10 IEEE  2014: http://www.computer.org/portal/web/membership/Top-10-Tech-Trends-in-2014
* Horizon report 2014: http://www.nmc.org/publications/2014-horizon-report-higher-ed
* Educause Strategic Technologies 2014: http://www.educause.edu/library/resources/higher-educations-top-ten-strategic-technologies-2014
* Educause top ten trends: http://vimeo.com/66737889
En : http://www.educause.edu/ero/article/top-ten-it-issues-2013-welcome-connected-age

Klik hier voor de presentatie van Jan Martin Lowendahl. Copyrights Gartner!
Zie ook een presentatie op slideshare van een collega van mij (Paul den Hertog)

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, onderwijsinnovatie, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s