Trendrapport Open Education 2014: de derde alweer!

SURFspace Trendrapport Open Education 2014_06032014 (1)Ook dit jaar publiceert de Special Interest Group (SIG) Open Education het Trendrapport Open Education 2014. Hier zijn we (hoofdredactie Hester Jelgerhuis (SURF) en Nicolai van der Woert  (RADBOUD MC) en ik (HvA)) , net als vorige twee jaren, erg trots op. Het Trendrapport Open Education 2014 beschrijft de trends op het gebied van open en online onderwijs in binnen- en buitenland, geschreven vanuit de context van het Nederlandse hoger onderwijs. Dat gebeurt aan de hand van acht artikelen van Nederlandse experts op het gebied van open en online onderwijs en acht korte intermezzo’s.

Wat in het trendrapport van 2013 al als een duidelijke kentering werd gesignaleerd, is in 2014 een feit: open en online onderwijs staat op de agenda van het Nederlandse hoger onderwijs. Het gaat dan niet alleen over MOOC’s gaat maar over de brede context van open en online onderwijs, met aandacht voor zowel open educational resources, open courseware en MOOC’s als online onderwijs. Met aandacht voor de ontwikkeling én voor het hergebruik van open leermaterialen.

De acht artikelen

Artikel 1: Postinitieel open en online hoger onderwijs: het perspectief van deelnemer, werkgever, opleider en onderwijsprofessional
Rode draad is de vraag hoe je met open en online education kunt inspelen op de wensen en behoeften van volwassenen, en een leven lang leren aantrekkelijker kunt maken. Daarbij staan de begrippen flexibiliteit, maatwerk en vraaggerichtheid centraal.

Artikel 2 Open for business?
De hoofdvraag die hier aan de orde komt in welke mate de opkomst van open vormen van hoger onderwijs leidt tot nieuwe diensten en veranderende economische posities in het waardenetwerk rond open hoger onderwijs.

Artikel 3 Erkenning van MOOC’s in het onderwijs
Dit artikel gaat in op de mogelijke erkenning van MOOC’s bij- en nascholing van professionals en dielemma’s daarbij; bedachte oplossingen daarbij in binnen- en buitenland; ‘Signature Track’ van Coursera? Discussiepunten voor examencommissies of bureaus voor nascholing bij een verzoek voor vrijstelling.

Artikel 4 Toetsen en beoordelen binnen MOOC’s
Dit artikel geeft een overzicht van de verschillende toetsmethodes en de uitdagingen waar de MOOC-platforms voor staan en op welke wijze de ontwikkelingen in MOOC’s impact kunnen hebben op het hoger onderwijs in Nederland.

Artikel 5 Integratie en hergebruik van open education in het formele onderwijs
Vaak wordt aangegeven bij open education dat de meerwaarde is het hergebruik en de integratie ervan in het (formele) onderwijs. Dit artikel gaat in op de verschillende vormen. Uitgangspunt is dat de trends en signaleren mogelijkheden voor integratie en hergebruik van open education voor het Nederlands hoger onderwijs.

Artikel 6 Open education, big data en learning analytics
Dit artikel beschrijft twee kansen en een uitdaging bij het inzetten van learning analytics op gebruiks- en gebruikersdata bij gevolgde MOOCs. Dit met het doel het open en online onderwijs te verbeteren.

Artikel 7 MOOC’s: de kansen en gevaren volgens studenten
MOOCs zorgen voor toegankelijke en kwalitatief beter onderwijs (bijv. meer flexibel en meer adaptief), geven de studenten aan. Er zijn ook gevaren bij het inzetten van MOOCs. Is blended learning de grote kans? Hoe kijken studenten aan tegen open education?

Artikel 8 Open education en juridische vraagstukken: trends en ontwikkelingen
Een niet te ontbreken onderwerp: het juridische perspectief bij open education. Het artikel gaat in op vraagstukken en geeft samenvatting van de actiepunten met betrekking tot auteursrecht in ‘Opening Up Education’ van de Europese Commissie en hoe deze aansluiten op ontwikkelingen in het Nederlandse auteursrecht.

De volgende zes rode draden lopen door de artikelen in het trendrapport heen (volgens ons) en zijn in de inleiding uitgewerkt:

  • Open education als aanjager voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit
  • Open education als aanjager voor flexibilisering in het onderwijs
  • Open education als aanjager voor een leven lang leren
  • Open education als aanjager voor samenwerken
  • Open education als aanjager voor ‘unbundling’
  • Open education als aanjager voor discussie rondom erkennen van  online onderwijs

Op SURFspace staan alle titels, schrijvers en intermezzo’s vermeld. Vandaag de overhandiging van het rapport aan het ministerie van OCW

Het trendrapport Open Education 2014 is te downloaden via:

> Trendrapport Open Education 2014 (Nederlandstalige-versie)
> 2014 Open Education Trend Report (Engelstalige-versie)

En verder:
De trendrapportage Open Educational Resources 2013
De trendrapportage Open Educational Resources 2012

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Online Onderwijs, Rapporten, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s