Discours over MOOCs in het HBO

DSCN3381Terwijl collega’s in Lausanne (emooc2014) zitten, bezocht ik op 11 februari het discours van de Verenigde Hogescholen over MOOCs. Centrale vragen die o.a. aangekondigd werden, betroffen de voor- en nadelen van MOOCs in het HBO, de betekenis van MOOCs, en de mogelijkheden tot nationaal en internationale samenwerking. En zo kondigde Thom de Graaf deze discours ook aan.
Het panel bestond uit Sia Vogel ( Hogeschool van Rotterdam ), Wilfred Rubens (Open universiteit ) , Jorien Janssen ( LSVB ) en Wilco Dijkhuis (Hogeschool Arnhem en Nijmegen ). Alle panelleden hadden verschillende ervaringen met een mooc.

Een introducerend filmpje van de universiteit van Leiden over de MOOC Terrorism ( te vinden op Coursera ) startte de uiteenzetting. Er bleek al snel een definitie vraag te ontstaan: waar hebben we het eigenlijk over ( xmooc, cmooc, spoc)? En als slechts 5 procent slaagt: wat betekent afmaken ( eigen doel halen, studie punten halen, certificaat halen, oriënteren )? En wat is het verschil tussen een MOOC en elearning?

Kern van het discours kwam neer op de volgende vraag: Moet het HBO wel of niet MOOCs ontwikkelen? De meningen waren verdeeld.

  • Ja: beschouw het ontwikkelen van MOOCs als een investering voor innoveren of als een laboratorium voor experimenteren met online onderwijs. Je verdient er echt geen geld mee. Maar het heeft een enorme spin off, dat zien we nu al, voor het ontwikkelen van blended leren (met o.a. flipping the classroom). En daar kunnen we in het HBO echt niet omheen.
  • Ja: maar gebruik de MOOCS die al bestaan en zet ze in het regulier onderwijs. Ontwikkel niet zelf. Gebruik de content in de eigen blended leercontext, dit is prachtig materiaal.
    En wat ik hierbij een mooie gedachte vond: zet MOOCs in om studenten over grenzen te laten kijken. Als docent ben je expert , maar niet de enige op je vakgebied: laat studenten kennis maken met andere experts en zet dat in voor discussie in je f2f-college. Eén student die de MOOC van Leiden had gevolgd ( was life aanwezig): ik vond het volgen van de MOOC leuk omdat ik dat mijn mening kon testen bij anderen (vele nationaliteiten). Ik kreeg reactie en tegenreactie en leerde daar veel van.
  • Ja: maar zorg voor de organisatie en voor professionalisering. Niet iedereen hoeft MOOCs te ontwikkelen, maar een redesign van onderwijs met inzet van ICT is toch wel het minste wat elke docent moet doen ( digitale didactiek)
  • Nee: het HBO is op Nederlandstalig doelgroep gericht. Een te beperkt gebied voor het ware ‘Massive’.  En hoe ben je vindbaar?
  • Nee: vraag je af wat de doelgroep is voor MOOCs. Reguliere studenten ( HBO) hebben op dit moment nog weinig baat bij het volgen van MOOCs.
  • Nee, als je all-the-way een MOOC ontwikkelt dat loopt je tegen vraagstukken aan die nog niet zijn opgelost : beoordeling, verdienmodel, organisatie , inbedding in curriculum hoe en wanneer?

Ook werd nog een reactie van het ministerie gevraagd naar aanleiding van de kamerbrief. De minister wil het open en online onderwijs stimuleren en faciliteren. Er zit veel potentie in. Die kans moeten we benutten. Hoogstwaarschijnlijk komen er twee accenten ten aanzien van de subsidie: 1. Het ontwikkelen van een mooc of een online cursus. 2. Het onderzoek doen naar de betekenis en het effect van online onderwijs. Wat werkt wel en juist niet?

Aan het einde van het discours werd nog een idee geopperd ( en beaamd) om meer vanuit de samenwerking te starten. Bijvoorbeeld vanuit het project 10 voor de leraar: maak een MOOC met basiskennis die leraren nodig hebben. Ontwikkel deze voor aankomende leraren ( opdoen van die basiskennis) maar stel deze tegelijkertijd open toegankelijk voor zittende leraren ( updaten van kennis) Een win win situatie.

Thom de Graaf sloot daarmee dan ook af: MOOCs alleen ontwikkelen is niet zaligmakend, doe het samen!

En ja, tenslotte is de MOOC nog steeds ( zie ook kamerbrief ) een onderdeel van open education. En daar gaat het om samen en om delen.

En uiteindelijk gaat het om het leren: een rijke omgeving creëren waar studenten ( over grenzen heen ) kunnen leren met en van elkaar en van experts.

Afsluitende twitter, ook na dit discours is er nog geen antwoord op de vraag :

#HBO-discours over Moocs, revolutie of hype. Niet relevant voor hbo of doorslaggevende verandering? pic.twitter.com/5TUbHkgjNg

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in mooc, Open Online Onderwijs, seminar en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Discours over MOOCs in het HBO

  1. Heino Logtenberg zegt:

    Ja: kijk eens naar de mogelijkheid van je onderwijsarrangement: MOOC, ONLINE, BLEND oftewel inzetten voor verschillende doelgroepen met andere (passende) didactische werkvormen, dat is toch efficient? De content blijft hetzelfde……

  2. Pingback: #HBOdiscours: MOOC’s: een hype of de toekomst? | MOOC Zuyd Innoveert

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s