Universal Design of Learning: rekening houden met diversiteit in onderwijs

diversiteitVorige week woensdag 5 februari 2014 werd een seminar over Universal design of Learning (UDL) georganiseerd. Een samenwerking van de SIG’s DWLO, Webstroom en Open Education met verbindingen tussen (f2f-online) SURFnet in Utrecht, de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Gent.
Ikzelf had nog nooit van Universal Design for Learning (UDL) gehoord, maar het thema ‘diversiteit’trok mij wel aan. Een mooie gelegenheid deze middag om er nader kennis mee te maken. Sterker nog: ik had de eer mee te mogen doen in de paneldiscussie.

Wat is UDL
De kerngedacht van UDL is dat  de inrichting van het onderwijs rekening houdt met alle talenten en dus de diversiteit in het onderwijs: excellente studenten, studenten met een functiebeperking, maar ook topsporters, zij-instromers, maar ook de motivatie van elke student. Er wordt dus gekeken naar de verschillende talenten en behoeften van studenten.

Randvoorwaarden om met die talenten en behoeften rekeningen te houden kan zijn een flexibel curriculum, waarbij studenten ondanks hun individuele verschillen optimaal kunnen studeren, zonder dat er individuele aanpassingen nodig zijn. Maar ook de varieteit van aanbieden van leerstof (tekst/audio/film/game etc).

Een uitbereid verslag staat op SURFspace, daar verwijs ik graag naar. Het volgende filmpje legt het ook nog eens uit: http://www.youtube.com/watch?v=FSHflViWRCQ

Diversiteit&Flexibiliteit
Ik vind het wel interessant dat de laatste tijd steeds meer die diversiteit in het onderwijs en daarmee de flexibilisering van onderwijs wordt besproken. Voor mij is flexibilisering is geen doel op zich, maar een middel. Een middel bijvoorbeeld om de verschillende doelgroepen waar we ons onderwijs op richten veel beter te bedienen. Ook in het panel heb ik aangegeven dat we nog al te vaak gaan we uit van een ideale student, die niet bestaat. Dit heb ik niet van mezelf, maar van Maurice Crul. Zie voorwoord van het rapport: Generiek is divers.

Veelal bieden we de zeer diverse instroom in het hoger onderwijs nog steeds vrij homogeen onderwijs aan. Is dat nog van deze tijd? En hoe lang kunnen we dit nog volhouden. Zouden we langzamerhand de discussie aan moeten gaan om vanaf de start bij het herontwerp van het onderwijs rekening te houden met de dicersiteit (UDL dus). Wat zou het betekenen als we van de afzonderlijke van elkaar gescheiden leerroutes die steeds vaker ontwikkeld worden (honourstrajecten voor excellente studenten, VWO-routes, deeltijders) een ‘inclusieve’ route maken i.p.v. een explusieve? Daarbij zouden we bijv. open en online onderwijs kunnen inzetten.
Het lijkt mij dat dit het flexibiliseren van onderwijs in tempo, tijd en niveau kunnen vergemakkelijken. Het probleem, wat ook op woensdag 5 februari naar voren kwam, is ons onderwijssysteem (landelijk/als instelling) zo (ingewikkeld) in elkaar zit dat verandering lastig is. De kans bestaat dat we dan in het ‘aanpassen’ blijven hangen en niet ‘fundamenteel’ toegaan naar dat herontwerp ‘vanaf de start’.

Meer informatie
http://www.siho.be/udl/
Www.rec-all.info
http://www.cast.org/udl/
http://www.siho.be/udl/

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in diversiteit, onderwijsinnovatie, seminar en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Universal Design of Learning: rekening houden met diversiteit in onderwijs

  1. Sylvia Moes zegt:

    Dank Ria voor je artikel en bijdrage in de zinvolle discussie van 5 februari jl.

    In mijn optiek is niet alleen de complexiteit van ons onderwijs een probleem om dit soort veranderingen door te voeren, maar het gehele uitgangspunt van ons HO-onderwijs brede zin. Zowel het onderwijs als de aansluiting op de arbeidsmarkt hebben nog steeds het format vanuit ons geindustrialiseerde tijdperk. Ik denk dat wij dit eerst moeten onderkennen om vervolgens stappen te maken in veranderingen van ons onderwijsontwerp.
    De intensivering van onderwijs door zinvolle inzet van ict-middelen is wat mij betreft een mooie tussenstap/opmaat naar meer flexibel onderwijs, omdat wij dan onze eerste ervaringen kunnen opdoen met inzet van een breed, maar gecontreerd palet van ict-middelen, naar leeractiviteiten.

    Vanuit de ervaringen en inzichten die hieruit ontstaan, kunnen volgende stappen worden gemaakt naar een flexibeler onderwijssysteen, omdat je dan al bent vertrokken vanuit het standpunt om onderwijs te organiseren op basis van lagere tm hogere orde learning goals, om dieper leren te bereiken en daarmee het leereffect te verhogen (Sealfon, C.D., 2012, scientific teaching, http://www.princeton.edu/~csealfon/scientific_teaching.htm).

    Als wij beter weten welke ict middelen bepaalde leeractiviteiten en leerdoelen op zinvolle wijze kunnen ondersteunen, voor elk talent dat telt, dan is dat zeer bruikbare info voor de inrichting van een flexibeler onderwijssysteem, dat uitgerust is om mee te gaan in de dynamiek van onze kenniseconomie.

    Sylvia

  2. Pingback: Universal Design of Learning en MOOCs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s