Horizon report 2014

downloadAfgelopen week is een nieuwe uitgave van het Horizon report uitgekomen. Net als in voorgaande jaren brengt het New Media Consortium samen met het EDUCAUSE Learning Initiative een editie van het Horizon Report (HR) uit. Bekijk de editie. Bekijk de filmpjes op ELI.

De blogs van het Horizon Report van de voorgaande jaren: 2012 en 2013. Aangevuld met de technology trends in 2014.

Tijdshorizon 2010 2011 2012 2013 2014
Nu-1 jaar Mobile Computing Mobile devices Mobile apps Tablet Computing Flipped Classroom
Nu-1 jaar Open Content E-books gebruik tablet PC MOOC Learning Analytics
2-3 jr Elektronic Books Augmented Reality Game Based Learning Game based Learning 3D Printing
2-3 jr Simple Augmented Reality Game based Learning Learning Analytics Big Data & Learning Analytics Games en Gamification
           
4-5 jr Gesture Based Computing Gesture Based Computing Gesture based computing 3D printing Qualified Self (*)
  Visual Data Learning Analytics Het internet der dingen Wearable Technology Visual Assistants (**)

(*) Data tracking, via allerlei draagbare apparaatjes (horloge, ketting, etc), van je dagelijkse activiteiten
(**) Gebruikersinterfaces worden steeds meer ‘natuurlijker’: keyboards worden (daar waar kan) vervangen door stemherkenning of gesture-based technologiën.

De key-trends die in HR 2014 zijn beschreven:
1. Online, hybride, en collaboratief leren en gebruik van sociale media in het leren (1-2 jaren)
Online leeromgevingen kunnen verschillende voordelen bieden t.o.v. het campusonderwijs. Waaronder de mogelijkheden voor meer samenwerking. Hybride modellen, wanneer goed ontworpen en succesvol geïmplementeerd, stellen studenten om op een effectieve en doelmatige manier online met f2f activiteiten af te wisselen.
2. Het gebruik van sociale media in/bij leren (1-2 jaren)
Social media verandert de manier waarop mensen met elkaar communiceren, ideeën en informatie presenteren, en de kwaliteit van content of bijdragen beoordelen. Actie-reactie-actie.
3. De scheppende maatschappij (3-5 jaren)
Hierbij light het accent op dat we als crowd van alles samen produceren. Bijvoorbeeld platforms, videos, zelf gepubliceerde e-Books, artikelen, films.
4. Data-gedreven leren en assessments (3-5 jaren)
Dit item focussed op o.a. Learning Analytics: volgen van digitale voetsporen van lerenden. Met hoopt dat de Learning Analytics zich zo ontwikkelt tot informatie ons in staat stelt tot verbetering van leerresultaten.
5. Agile benadering van Verandering (5>jaren)
Een methode waarbij je al werkend je snel kunt inspelen op ontwikkelingen die gaande zijn. Dynamisch je ontwikkelpad uitzetten en doelen bijstellen. Deze methode wordt nu veel in het ontwikkelen van technology gebruikt. Echter experimenten zijn al gaande (in de VS) in onderwijs- en organisatieverandering.
6. Online leren natuurlijk maken (5>jaren)
Het betreft hier de ontwikkeling van asynchrone tools die meer en meer worden ingezet in het onderwijs zoals vidoe- en audiotools . Bovendien worden hierbij interactie-activiteiten georganiseerd. Online leren is dan niet meer ‘op afstand’ maar interactief. Voorbeeld is flipped classroom als achtergrond-info bij leerstof geven of opdrachten introduceren.

De uitdaging, geven de schrijvers aan, is de onvoldoende kennis van digitale mogelijkheden bij docenten en relatieve gebrek aan waardering voor onderwijs, vergeleken met waardering voor onderzoek. Kortom: docenttraining, professionalisering, inrichten van blended learning onderwijs. Digitale didactiek!

Wel opvallend dat die laatste uitdaging vorig jaar ook al werd beschreven. Blijkbaar is dit een lastig punt om te realiseren. Over deze lastigheid had ik al eens eerder een blog geschreven.

n.b. En voor wie van rijtjes houdt: hier nog eentje ten aanzien van trends (5 IT thought leaders take the temperature of the biggest tech trends in higher education.). 4=veel sterren/1=weinig sterren. Resultaat:

  • E-textbooks (1-2)
  • iPads and Other Tablets (1-2)
  • Learning Management Systems (1-2)
  • OER (2)
  • Badges and Gamification (2-3)
  • Adaptive Learning (4)
  • Mobile Platforms and BYOD (3-4)
  • MOOC (3-4)
  • Big Data (3-4)
  • Flipped Classroom (3-4)
  • Adaptive Learning (4)

En nu maar vergelijken….

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in onderwijsinnovatie, Rapporten, Trends en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Horizon report 2014

  1. Pingback: Horizon report 2015 | Mobiliteit&OpenOnderwijs

  2. Pingback: Horizon report 2016 | Mobiliteit&OpenOnderwijs

  3. Pingback: Horizon Report 2017 | Mobiliteit&OpenOnderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s