MOOCs vs Onderwijsinnovatie

DSCN2694Afgelopen donderdag 7 november heb ik op de onderwijsconferentie een presentatie gegeven over MOOCs als onderwijsinnovatie in het HBO; grijp je kans. Alleen niet op het gebied van het ontwikkelen van een MOOC (dit is qua ontwikkelen duur; hoe ben je vindbaar als je niet via Coursera je MOOC kunt promoten e.a.). Maar grijp je kans op het gebied van delen van onderwijsleermaterialen. En zet deze materialen in voor nieuwe didactiek met inzet van technologie. De MOOC is geen nieuwe didactiek.

Toevallig schreef Robbert Dijkgraaf een interessante column over Onderwijs vs Vernieuwing (zaterdag 9 nov 2013, NRC) (helaas niet te delen). Hij geeft o.a. aan : ‘de gemakkelijkste voorspelling is dat we een hybride model krijgen, waar online standaardcolleges de grondverf aanbrengen, waarna in kleine groepjes de detaillering wordt aangebracht’. Van MOOcs naar SPOCS: small private online courses = online onderwijs van je instelling/ blended learning. In beide gevallen kan dit natuurlijk met inzet van bestaande onderwijsleermaterialen. Want verderop in de column geeft hij ook aan: de content is er (bijv. Khan Academy/Youtube met 24.319 lessen). Het gaat dus niet om MOOCs (produceren van content en ‘uitzenden’) maar om doordacht online en/of blended onderwijs (hybride model) waarbij content als grondverf dient om daarna mee aan de slag te gaan (in dialoog en actief (docent-student/studenten onderlin)). Content is geen onderwijs, het is startpunt voor onderwijs.

Aangezien er veel materiaal al is: op internet of op de harde schijf van al die docenten: deel dit en zet ze in. Bijvoorbeeld:

  • Gebruik de materialen in diverse vormen van Online Onderwijs (aansluitingscursus, remedial cursussen, cursussen voor studenten die sneller willen of iets extra’s willen, cursussen als Open Course Ware voor studiekeuze). Er is dus veel veel onderwijsleermateriaal!!
  • Deel als vakdocenten van verschillende instelllingen allerlei onderwijsleermaterialen en gebruik deze als grondverf voor je eigen colleges ;
  • Maak samen met het beroepenveld (waar studenten voor studeren) online onderwijs, zet daar bestaand materiaal in en bedenk hybride vormen van begeleiden cq de dialoog rondom deze content;
  • Laat studenten materialen die op internet te vinden zijn (Youtube, google scolar, Open Course Ware van TUD/MIT etc) en zet deze in voor de vraagstukken die in de colleges behandeld worden; en/of verrijk colleges met de content die studenten weer ontwikkelen.
    Want (lees Robbert Dijkgraaf): ‘Het onderwijs kan zo profiteren van de positieve spiraal waarin studenten gemotiveerd worden zelf aan onderwijsvernieuwing bij te dragen’. Dat kan op allerlei manieren.

Nogmaals nog even Robbert Dijkgraaf: ‘Een ding is in ieder geval duidelijk. Al deze ontwikkelingen zullen niet zozeer de student als wel de docent raken. Met de nieuwe hulmiddelen wordt perfect zichtbaar welke lesmethoden werken en welke niet’.

n.b. Ik heb iedereen uitgenodigd voor de netwerkdag van de SIG OER: 12 december aanstaande in Utrecht voor een verdere discussie hierover. Welkom dus!

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, mooc, onderwijsinnovatie, Open Online Onderwijs en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s