SIOO MOOC: een schat aan content en kennis. Veel te delen dus…..

sioomoocDe afgelopen week ben ik met de MOOC van SIOO ‘Organiseren en Veranderen’ begonnen. Wat mij direct opvalt: er is veel veel content. En die content was allang beschikbaar (dus zijn het Open Education Resources). Alle OER is verzameld onder de paraplu ‘Organiseren en Veranderen’. Handig dus. Maar ook een voorbeeld voor ‘hoe het gaat en kan’.

Uit de vele vele content die de MOOC rijk is, haal ik 1 filmpje naar voren die mij aansprak. En dit vanwege de rol en de toepassing van technologie in het onderwijs.

Het is een interview met Michael Fullan: over zijn nieuwste boek ‘Stratosphere’, over verbindende technologie en pedagogiek – en integratie ervan in het curriculum.

In zijn boek besteed hij specifieke aandacht aan de relatie tussen technologie en pedagogie. De titel van het boek “Stratosphere” verwijst naar de relatie van de technologie, pedagogiek en kennis verandering. Fullan’s boek biedt een genuanceerd perspectief van 21st Century Learning. Hij presenteert de gevaren die studenten geconfronteerd zonder de begeleiding van een docent.

Fullan geeft aan: als onderwijs de ‘vruchten wil plukken’ van wat technologie te beiden heeft dan:
1. is  betrokkenheid essentieel:  zet techniek in om de dialoog over de leerstof aan te gaan: zoek waar de motivatie van de student ligt;
2. moet techniek gebruikersvriendelijkheid zijn (red. techniek moet comfortabel werken)(ease of use);
3. ben je je bewust dat techniek 24/7 alomvertegenwoordigd is: schuif het niet weg (want het is niks voor mij) maar omarm het en gebruik de kans die het biedt;
4. zet je techniek in voor het oplossen van real-life problemen/de dagelijkse praktijk.

Fullan benadrukt dat het niet om de techniek zelf gaat (de tools, de apps). Het gaat om de inzet van de mogelijkheden van technologie (dus het herontwerpen van onderwijs met technologie). Hij geeft aan dat je vaak ziet dat het twee werelden zijn: technologie en de wereld van didactiek (min 2.08-2.11). Zo zou je leeractiviteiten (in het curriculum) veel beter en sneller en transparanter gekoppeld kunnen worden aan issues uit dagelijkse praktijk. Fullan benadrukt dat docenten  een grote rol spelen als change agents in het nieuwe tijdperk. Hij haalt Hattie aan: zorg (als docent) voor een goede betrokken relatie met student; bouw vertrouwen op. En evalueer voortdurend: wat is je effect als docent op het leren van studenten.
En ook: zet technologie in als je er ook een plan bij hebt. Technologie op zich inzetten werkt niet. Het moet het leren van studenten versterken. En dat is een didactische vraag.

Fullan noemt de ipad als tipping point. Het gaat hem niet om de iPad zelf maar om de aspecten die de iPad heeft: gemakkelijk in gebruik; niet te duur; overal te gebruiken (als er internet/wifi is); en via de ipad heb je over toegang tot content.

Van min. 13.37 tot het einde van de video geeft Fullan waar hij nu mee bezig is: ‘motion leadership’ (onder de tabbladen staan nog allerlei andere filmpjes/ artikelen van hem).
Hierbij maken ze het curriculum beeldend met allerlei korte filmpjes: bestaand en opnieuw gemaakt. Het geven van visuele toegang to beelden van de toekomst. Ook hier: delen van (bestaand) materiaall; studenten hiermee gezamenlijk laten werken; toegankelijk maken.

Een artikel die ik tegenkwam en dit onderwerp ook raakt: ‘seven principles of effective teaching: a practical lens for evaluating online courses’ . Interessant voor mij om deze eens te evalueren gedurende de SIOO-MOOC.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in mooc, Open Course Ware, Open Online Onderwijs en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s