Open Education didactisch toepassen: een voorbeeld

didactiekAf en toe lees ik de blog van David Wiley. David Wiley is een warm voorstander van ‘Open’… zijn ideeën inspireren mij. Bekijk nog eens zijn filmpje: Open Education and the Future.
In zijn recent blogbijdrage (21 oktober) een bijdrage over ‘Open Pedagogy’. Hij laat in zijn bijdrage zien hoe de inzet van Open Educational Resources’ (OER) de onderwijspraktijk kan veranderen: gebruik OER en deel de resultaten. Hij geeft aan dat als wij OER op dezelfde manier inzetten als dat we bij commerciële tekstboeken doen, dan zal er niet veel veranderen qua onderwijspraktijk (= gesloten ipv open). En dat was toch niet de bedoeling….

Interessant is dat hij, in zijn blog, refereert naar het onderzoek van Hattie (boek Visible Learning). Hattie heeft een meta-analyse gedaan naar factoren die invloed hebben op het leren (effective practices). Hierover heb ik ook al in een eerdere blog naar verwezen. Naast Reciprocal Teaching noemt hij factoren die voor hem opvallend zijn zoals: Docent-student relatie, helderheid van de docent (organisatie, instructie, voorbeelden geven), werkzame voorbeelden, feedback geven.

David Wiley geeft een eigen voorbeeld hoe OER te gebruiken (re-use,re-mix, revise, re-distribute  en toegankelijk) in de eigen onderwijspraktijk. Hierbij past hij, de voor hem inspirerende, factoren van Hattie toe.
Hij laat in zijn module studenten nieuwe (kern)instructiematerialen ontwikkelen waarbij gebruik wordt gemaakt van eigen bestaande tutorials (wat OER is) en andere OER. Studenten passen het principe van re-mixen, re-usen, en re-visen toe. Resultaat moet zijn ene tutorial over onderwerpen waar studenten moeite mee hebben (struikel-onderwerpen). Als kader stelt Wiley een hele heldere instructie op, geeft hij voorbeelden, en geeft constructieve feedback, maar laat vooral ook studenten dat doen (peer-feedback). Als de tutorials klaar zijn, bestudeert hij met studenten alle producten en nodigt de studenten uit de hoofdlijnen er uit te halen, elkaar kritisch te bevragen, verbanden te leggen, suggesties te geven etc: ene dialoog over de inhoud te voeren. Dit levert aspecten op voor het perfectioneren van de definitieve tutorials. De definitieve tutorials worden ge-reviewed en de beste worden het volgende jaar in het nieuwe semester ingezet desbetreffende modules.
Het kan ertoe leiden dat op een gegeven moment deze tutorials als open textbook wordt uitgegeven: Projectmanagement.

Kern: hij streeft ernaar onderwijs zo in te richten dat de inspanningen van studenten rondom het uitwerken van opdrachten een toegevoegde waarde heeft: het doet ertoe voor de student om een opdracht uit te werken. Het resultaat wordt namelijk (her)gebruikt.

Ik vond dit wel een mooi voorbeeld van (1) het didactisch toepassen van OER, maar ook (2) van het verrijken van bestaande content. Ook omdat in de discussie over Open Education het vaak heel lastig blijkt te zijn te bedenken wat je als docent met OER kunt doen. En dus de vraag: waarom en hoe is het delen van leermaterialen zinvol?

Lees ook de blog van Pierre Gorissen die kritisch schreef over zijn gevolgde MOOCs: didactische armoede van MOOCs. Lees daarbij vooral even het stukje onder ‘blended Learning MOOC’: ik las David Wiley’s kritische punten hierin terug.  Ik besef wel dat een MOOC (volledige online  cursus) iets anders is dan OER (te delen content in cursusvorm of open leermaterialen) maar toch het principe blijft hetzelfde: hoe kunnen we open leermaterialen didactisch inzetten in het onderwijs? Hoe maken we onze onderwijspraktijk een ‘effective practice’?

Vandaag begin ik mijn tweede MOOC, bij het SIOO over organiseren en veranderen. Ik ben benieuwd hoe zij hun MOOC didactisch insteken en hoe open hun content is (mag ik het remixen, re-usen etc?). Ik twitter/blog hier nog over.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in e-learning, Onderwijsgeven, Open Course Ware, Open Online Onderwijs en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s