HO in 2020: hoe zal het er uit zien?

toekomstVoor de HvA ben ik bezig, samen met een collega, een notitie te schrijven over flexibilisering van het onderwijs. Want hoe je het went of keert die flexibilisering komt steeds weer op de agenda te staan. Is het niet naar aanleiding van deeltijdonderwijs dan is het wel naar aanleiding van de mogelijkheden die digitale media in het onderwijs biedt. Bijvoorbeeld de vraag rondom de inzet van MOOCs in het formele onderwijs: wat zijn de kansen en consequenties. Een achterliggende vraag komt daarbij naar voren: hoe ziet ons onderwijs er straks uit (flexibel?). En welke stappen kunnen we nu al zetten?

In mijn zoektocht naar materiaal bij bovenstaande vragen, kreeg ik een net uitgekomen rapport aangereikt: Horizon Scanning: What higher education look like in 2020 (een rapport van de Observatory on Borderless Higher Education (OBHE) voor de UK Higher Education International Unit and Leadership Foundation for Higher; sept 2013). Een rapport waarin een aantal thema’s aan bod komen om over na te denken. Zeker in de discussies over toekomstig onderwijs.

De belangrijkste thema’s die in dit rapport aan bod komen zijn: de vraag naar HE, internationale mobiliteit en Transnational Education (onderwijs tussen landen), technologie en de MOOCs, partnerschappen en netwerken, mobiliteit van studenten, en de rol van de internationale rankings. Deze thema’s zijn voortgekomen op basis van telefonische afgenomen interviews.

Volgens de directeur van OBHE zijn dit de drie belangrijkste thema’s:

1.       Mensen, niet technologie, zal onderwijsinnovatie aanjagen
Sommigen geven aan dat het hoger onderwijs snel zal veranderen, Het onderwijsstelsel is verouderd; de technologie jaagt dit aan en dit proces gaat snel. De schrijvers van het rapport wijzen erop dat het zo’n vaart niet zal lopen. Technologie zelf bepaalt niet het besturen van verandering, dat doet de mens. Verandering wordt aangejaagd (en tegengehouden) door mensen, instellingen en landen met politieke en economische belangen. De schrijvers verwijzen naar de manier hoe nu met MOOCs wordt omgegaan. HO-bestuurders/managers en Academici geven aan om goed na te denken over de ontwikkelingen en niet direct achter het nieuwste van het nieuwste aan te hollen.

De impact van MOOCs op didactiek en business modellen zal wel diepgaand zijn. Echter dit zal zich eerder manifesteren als een evolutie dan als een revolutie.

2.       Ontbundeling van onderwijsservices en accreditatie
Als je het hebt over de ontwikkelingen rondom online onderwijs in de VS dan zie je steeds meer  de ‘ontvlechting’ van onderwijsvoorzieningen  t.o.v.  accreditatie. Studenten zullen kiezen voor vakken uit verschillende instellingen en krijgen credits ervoor die kunnen leiden tot een diploma (of deel-diploma’s of geldige certificaten). Er komt veel meer verscheidenheid in manieren van credits geven (red. denk aan badgets). Dus meer alternatieve trajecten voor studenten c.q. werkende lerenden om een diploma te halen. Dit zal ook terug te zien zijn hoe business modellen worden opgesteld bijvoorbeeld hoe men MOOCs integreert in (geaccrediteerde)  opleidingen. Voor zowel de MOOC- platforms als de universiteiten blijft gelden dat zij inkomsten moeten genereren. Het ‘open’ gedeelte van MOOCs kan alleen bestaansrecht hebben als er tegenover het crediteren een vergoeding staat.

3.       Hoger onderwijs zal geleidelijk globaliseren
Aziatische Universiteiten worden kwalitatief steeds beter en zullen stijgen in de rankings. Dat wil niet zeggen dat ze Europese Universiteiten qua kwaliteit zullen inboeten: in de top is gewoon meer concurrentie. Groei van de internationale mobiliteit van studenten zal geen gelijke tred hebben met de groei van de wereldwijde vraag naar hoger onderwijs. Twee redenen : (1) de toename van de capaciteit aan hoger onderwijs in het eigen land zelf  en (2) de groei van de mogelijkheden rondom transnational onderwijs in veel landen , waaronder online opties . Transnational Onderwijs wordt bepaald door internationale mobiliteit.

Het rapport beschrijft ook de terugtrekking van de overheid als financierder van het HO. De schrijvers geven aan dat dit zal veranderen als de wereldeconomie zich herstelt heeft. De gebruiker ‘betaalt’ is nu al de norm .

Andere rapporten / gedachten over toekomstig onderwijs

Een ander rapport van de OBHE en ook interessant om te lezen in het kader van toekomstig onderwijs:

The impact of MOOCs on smaller universities: A blessing or a MOOClear disaster?

MOOCs creëren kansen voor kleinere instellingen vanwege hun mogelijkheden om de internationale zichtbaarheid te verhogen en nieuwe stromen van inkomsten. Allerlei voorspellingen, verwachting over MOOCs-platforms worden bediscussieerd . Echter online onderwijs blijft: hoe richten we dit in?

Of ook:
-Een White Paper over MOOCs en Open Education van JISC: MOOCs and Open Education: the implications for Higher Education.
-Artikel in Huffington Post: The future of Higher Education
-Tony Bates: Outlook for online learning in 2013 (thema’s voor de toekomst)
-2020 Forecast: Creating the Future of Learning.
-Een webinar van NextisNow
-Chronicle of Higher Education.The Future is now; 15 innovations to watch for.
– Presentatie David Wiley: Openness and the disaggregated Future of Higher Education
– JRC Scientific And technical Reports: The Future of learning: Preparing for a Change

En ga maar door…. voldoende beschreven toekomst beelden over HO. Voor mij de taak om de hoofdlijn er uit te halen en het te koppelen aan de vraag: Waarom en hoe zouden we ons onderwijs gaan flexibiliseren?

Wie meer interessante rapporteren heeft over flexibilisering, toekomstig onderwijs: ik ontvang ze graag!!

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in onderwijsinnovatie, Rapporten, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s