Stilstaan bij bewegingen in Open Education

deurIn de laatste weken kwamen nogal wat berichten voorbij over Open Education (en gerelateerde thema’s). Ik nam me dit afgelopen weekend voor om dié berichten eens bij elkaar te zetten die ik interessant vind (en wil ‘bewaren’). Het programma Opening Up van de EU is het startpunt. Voor mij is dat het symbool dat overheden het thema oppakken en stimuleren.

1.EU-initiatief: Opening Up Programma van de EU
Document van de EU: Opening Up Education: Innovating teaching and learning for all through new Technologies and Open Educational resources.
Persbericht van EU over Opening Up.
Bijeenkomst over het Opening-Up programma bij Nether: samenvatting Science Guide
De presentatie van Fred Mulder (leerstoel bij UNESCO op Open Education): 5 COE model.
Conclusie: De EU pakt het onderwerp Open Education (waaronder MOOC-beweging) op. UNESCO deed dit al, maar nu ook VN, OECD . Een discussie is begonnen over doelen, toegankelijk maken van onderwijs, delen van onderwijsmaterialen, de zin van de MOOC, zoeken&vinden (infrastructuur of geavanceerde websites); de positie van Europa t.a.v. Azië en VS mbt Open Education; de (achterlopende) ICT-vaardigheden bij studenten en ook docenten.

of ook:
”*Creating opportunities for organisations, teachers and learners to innovate;
* Increased use of Open Educational Resources (OER), ensuring that educational materials produced with public funding are available to all; and
* Better ICT infrastructure and connectivity in schools.”

2. Platform: Overeenkomst Frans Ministerie van Hoger Onderwijs met Edx over platform OE
Bericht op website EDX. 100 HO-instellingen gaan op dit platform deelnemen. De eerste 20 MOOCs zullen er per januari 2004 op te vinden zijn, in oktober worden ze aangekondigd.

Hierbij stelt Robert Schuwer, op zijn weblog,  terecht te vraag: ‘Hoe het gebruik ervan stimuleren?’ Het platform is het gemakkelijkste onderdeel: het publiceren van materialen, het (gezamenlijk) ontwikkelen van MOOCs en daarop plaatsen.. dat is een lastiger vraagstuk. We hebben Wikiwijs als Nationaal Platform. Ook voor HO, maar dat is (nog) niet echt van de grond gekomen voor HO. Zie het eigen platform van de UvA voor de MOOC en de gekozen platforms van de TUD en Universiteit Leiden.
En als we het over platforms hebben: in september was er de aankondiging dat Edx een partnerschap aangaat met Google om het Open Source Platform uit te breiden.
En ook: als al die verschillende platforms ontstaan hoe kunnen we dan alle courses vinden. Dan maak je platforms over platforms. Zouden alle EU-courses op de volgende website komen?: website van alle courses en MOOCs binnen Europa (TUD/Uni LEI staan er ook op).
Het platform van de UK is: FutureLearn.

3. Ontwikkelingen rondom het verkrijgen van credits voor het volgen van MOOCS
Duitsland heeft al een MOOCplatform Iversity. Daar zijn de eerste twee MOOCS creditwaardig, scheen. Nadere informatie doet leren dat het offline tentamens zijn of dat de instelling waar de student studeert de MOOCs moet erkennen. Voor mij is het wel een teken dat achter de schermen men zoekende is hoe MOOCs te erkennen (in formeel onderwijs). Als dit gerealiseerd kan worden zou dit vele mogelijkheden bieden voor bijvoorbeeld meer flexibel onderwijs.
Zie ook rapport: Report on the Assessment and Accreditation of Learners using OER.

4. Een andere ontwikkeling: MOOC curricula
Ook interessant via The Cronicle of Higher Education: de MOOCs niet als losse onderdelen zien maar er een serie van maken: Xseries. MIT berichtte erover.

Xseries zijn: ‘a new approach to MOOC instruction and certification across integrated offerings more expansive than the individual courses that have thus far defined the MOOC landscape. ‘

5. Trends en thema’s: Rapport Innovating Pedagogy
Een rapport van de Open Universiteit UK over didactische vraagstukken bij tien innovaties die reeds gaande zijn zoals de MOOC’s (online open courses), badges (andere manier van belonen), learning analytics (volgen van (patronen in) leerproces en leren verbeteren), crowd learning (leren in netwerken), geo learning (leren in context). Goed om eens te lezen want tenslotte gaat het, naar mijn mening, niet om de content maar om wat je ermee doen in onderwijs. Het verrijken, het delen, het hergebruiken.
Weblog van Wilfred Rubens geeft een samenvatting en beschrijft een vergelijking met het Horizonreport van 2013.  Conclusie: vele trends/overlap in trends; vraag: wat is de impact op regulier onderwijs: er is nog een spanning tussen oude manieren van leren en de mogelijkheden voor toepassing van technologie.

6. Initiatief: Universiteit van Nederland (maken van content)
Of ook:’’De beste hoogleraren van Nederlandse universiteiten gaan gratis college geven op internet’’. Er zijn al vele opnames gemaakt: vanaf 8 oktober elke week te bekijken. Ook dit is (mooi opgenomen en toegankelijke (dubbele betekenis)) content. Hopelijk wordt het gebruikt in onderwijs!
Voor mij staat dit initiatief in het rijtje van vergelijkbare initiatieven (met accent op de profilering van vak, de expertise, de vakman/vrouw): TEDtalks (internationaal/Amsterdam/e.a.) of ook Theatercollege (jammer dat deze niet beschikbaar is!)
Prachtige content die beschikbaar is/komt en die we kunnen (her)gebruiken. Toegankelijke expertise op het podium.

Opening Universiteit van Nederland op 8 oktober (vandaag!) door Jet Bussemaker.

Voor mij zijn dit thema’s rondom Open Education die in beweging zijn: overheden die OE oppakken; platforms die zich ontwikkelen (gezamenlijk/per land); credits en erkenning; bundeling van courses (als je MOOCs heb wat kun je er meer mee); steeds meer content ontwikkeling. En dan hebben we het nog niet eens gehad over ontwikkelingen rondom e-content in ebooks/e-syllaby/OER textbooks (voorbeeld van hergebruik en flexibel inzet van e-content) of de ontwikkeling rondom juridische issues bij open content of de business modellen. Genoeg voor volgende blogs.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Online Onderwijs, Rapporten, Trends en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s