Stephen Downes: Coöperatie ipv Hiërarchie

netwerkcommunityALTc is allang geweest, toch nog een blog over een presentatie die niet mag worden gemist (vind ik). Namelijk die van Stephen Downes. De slotkeynote. Wel een warrige keynote, maar meer omdat er van alles gaande was tijdens zijn verhaal. Stephen had een back channel van tweets waar hij af en toe op reageerde. Soms was dit hilarisch…

Bekijk vooral zijn presentatie.

Het gaat om netwerkenleren en dat is voor Downes coöperatie-leren: een netwerk waar alle individuen individu zijn maar met elkaar verbonden. Peer to peer. Een voorbeeld dat hij noemde is een krant die samengesteld wordt door zo’n netwerk. Dus voor en door elkaar en niet door een redactie. Zo was ook zijn MOOC bedoeld: een community van veel mensen die elkaar een stap verder brengen. Deelnemers die betrokken zijn bij een onderwerp waar ze meer van af willen weten. En om die stap verder te komen (ieder met een andere vraag) heb je elkaar nodig. Het speet hem achteraf erg dat hij de term Course heeft gebruikt in de term MOOC: Massive Online Open Course. Het is namelijk nooit bedoeld als een course, het is bedoeld als een Community/een Coöperation. De MOOCs zijn courses gemaakt zoals we die kennen/kenden van bijv. COO (Computer Ondersteund Onderwijs). Hij stelt dan ook dat die MOOC beweging de verkeerde kant op gaat. Iets wat informeel was, wordt formeel gemaakt; iets wat door zelforganisatie moet ontstaan, wordt voor je georganiseerd. Zelfs Google gaat met EdX MOOCs online zetten. Dan is er geen sprake van toegankelijkheid, openheid. Vanuit de netwerken-gedachte, is er dan sprake van een centralistisch netwerk (Google bepaalt; een hiërarchie) en is er geen sprake van een distributie netwerk waarbij iedereen bepaalt en iedereen gelijkwaardig is (democratie van leren). Van  toegankelijkheid en openheid kun je ook niet spreken.

Hij ging ook in op  de concept tijdens ALTc dat ‘students as change agents’ als een relatief nieuw concept wordt gezien. Dat is niet zo, stelt hij: studenten zijn allang change agents, echter niet binnen het onderwijs. Als staf/docenten etc. geven we hen geen ruimte om change agents te zijn. Eigenlijk ging hij daarmee ook in op het thema van ALTc: It’s all about the learner. Downes gaf aan dat we daar wel over spreken maar nog niet doen. We betrekken studenten nauwelijks bij het ontwikkelen van onderwijs, bij het mede ontwerpen van een cursus of een curriculum. Hoeveel potentie en creativiteit missen we?

Een mooie tweet gaf deze gedachten weer (MOOC&student as agents en MOOCs)

‘Bij xMOOCs gaat het om video’s bekijken en bij cMOOCs gaat het om video maken’

Downes’ missie is het toegankelijk maken van onderwijs voor en door iedereen. Waarbij gewerkt wordt vanuit Coöperatie en niet vanuit Hierarchie. Een vorm waar meer uit mensen wordt gehaald en meer involvement is.

Wat je ook over Downes denkt: hij inspireert mij om over nieuwe vormen van onderwijs c.q. didactiek na te denken. Hoe kun je als instelling (formele onderwijs) waarde toevoegen aan leerervaringen van studenten/lerenden die die leerervaringen hebben opgedaan vanuit informele gevarieerde contexten (sociale of professionele of onderwijs netwerken).

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in onderwijsinnovatie, Open Course Ware, Open Online Onderwijs, seminar, Trends en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Stephen Downes: Coöperatie ipv Hiërarchie

  1. Hans Wisbrun zegt:

    Dag Ria,

    Ik vind dat deze Stephen Downes wel een essentiële zaak over het hoofd ziet: veel zaken leer je het beste als een expert in het vak je daarbij op weg helpt. Een (online) cursus geven kan daarbij een heel efficiënte manier van overdracht zijn. Dat heeft niets met hiërarchie te maken, maar met beter onderwijs.

    Allemaal, al dan niet in een netwerk, tegelijk op zoek gaan naar al bestaande wetenschap is ook niet zo efficiënt. Veelt tijd gaat er dan verloren met onderling gekakel & gekeuvel, terwijl er experts te trappelen staan om het een en ander duidelijk uit te leggen.

    De vorm die hij voorstaat is misschien wel geschikt voor projecten waarbij je alleen samenwerkend tot resultaten kunt komen, bijvoorbeeld omdat er gewoon geen experts voor dat gebied zijn.

    Die C in MOOC mag wat mij betreft dus rustig Cursus blijven betekenen. Dat neemt niet weg dat er nog veel aan die MOOCs zal moeten veranderen. Zelf zag ik nog nooit één goede (met een uitzondering, van de Universiteit Cambridge, maar die duurde maar een dag)

    Groet,

    Hans

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s