Drivers for management

managersSessie ALTc.
Managers on onderwijs staan voor o.a. de grote vraag wat hun koers moet zijn ten aanzien van de snel veranderende wereldwijde ICT-ontwikkelingen/internetontwikkelingen. Welke krachten spelen zich af in het onderwijsveld, en hoe moet je daar als manager mee omgaan. Wat is een hype, wat juist niet?
Twee sprekers van PennState University (Chatoux & Ragan) zijn naar ALTc gekomen om ons de drivers voor te leggen die zijn zien (in de VS!) waar managers rekening mee kunnen houden. Ze onderscheiden drie categoriën: Global Forces, Institutional Forces en Individual Forces. (n.b. wel vanuit het VS-perspectief).

1. Global Forces
*Change in value proposition
*Historical/cultural legacy of ‘the academy’
*Change of learning experiences and credentials
*Democratization of learning
*Reduction of funding from government / public sources
*Growth of (competition) online markets
*Integration of industry – more vocational
Kern: hoe we aankijken tegen de waarde van kennis verandert en ook hoe we aankijken tegen de positie van de kennis-insitituten. De lerende staat steeds meer centraal: ze laten hun stem horen en hun stem wordt gehoord. Het vermarkten van onderwijs versterkt, o.a. doordat de financiering minder wordt.

2. Institutional Forces
*Changing nature of Higher Education ‘contract’ with learner
*Financial impact of online learning
*Open and free courseware (MOOCs etc)
*Lifelong Learning
*Evidence of Return of Investment (Learner, funding, sources)
*Demand for improved retention and completion
*Disruptive Forces (pedagogy and technical)
Kern: de lerende wil waar voor hun geld en worden kritischer ten aanzien van de kwaliteit van onderwijs; de lerende kan de kennis en leerervaring ook elders krijgen. Studeren/Leren houdt niet op na het behalen van een diploma.

3. Individual Forces
*Progressive Leadership
*Collaborative leadership
*usiness oriented: marketing sense/ financial management
*Being agile in fast waters
*System Perspective: integration of multiple systems and networks
*Consumer Focus
*Opportunity oriented
Kern: het leiderschap verandert: meer gericht op samenwerking, snel manoevreren in de snel veranderende omgeving en kansen zien en grijpen. Werken met netwerken en samengestelde systemen. De klant is koning.
Hoe kun je als manager alles bijbenen: zorg dat je in de juiste online netwerken zit om ontwikkelingen te kunnen volgen (advies Stephen Downes)

Uit de zaal kwamen niet veel aanvullingen of wijzigingen als je deze drivers vertaald naar de Europese context. Ook hier zie je bezuinigingen en dus meer vermarkten van onderwijs. Ook hier zie je de kracht van sociale netwerken die democratisering van leren mogelijk maakt.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, onderwijsinnovatie, seminar en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s