Onderwijs(en/of)Content?

Een sessie-bericht van ALTc. Een presentatie van een project. Niet over onderwijs, wat wel de eerste indruk was. Wel over het beschikbaar stellen van content. En prachtige content!

Zie: Zandra Rhodes Ucreative

Zandra Rhones, een bekende modeontwerpster in de UK, is middelpunt van een JISC-gesubsidieerd project bij University for the Creative Arts. Men wilde de werken van Rhodes via Open Education Resources open zetten voor allerlei onderwijsdoeleinden (all over the world). Dat is gedaan: 500 stukken van de 6000 (allemaal in kasten opgeborgen) zijn nu te bekijken als open content. En daarnaast tekeningen, instructiefilmpjes.  Maar dat is het dan ook. Alleen content. Op de vraag hoe deze content in het onderwijs is toegepast, welke vragen erbij gesteld worden, voorbeelden van inzet, daar is niet bij stilgestaan of waren er niet. Zoals iemand vroeg: zijn dit museumstukken of zijn het learning objects?
Eigenlijk dus museumstukken. Jammer dus. Maar wel herkenbaar hoe dit gaat. Gelukkig doet een museum van alles om museumstukken betekenis te geven. Het is dus mogelijk om n.a.v. deze content in dialoog te zijn, als docent, met de student.
In ieder geval ligt er prachtige content en heeft het Zandra Rhodes in een zonnetje gezet.

Lesson learned: het gaat niet om de content, het gaat erom wat je met die content doet. Content is nog geen onderwijs. En daar zit de meerwaarde van de docent: die betekenis geven.
Bij het inrichten van een Digitale Leeromgeving of het open zetten van content (voor de wereld) is dit altijd een terugkerende vraag. En maar goed ook: raakt steeds de essentiele vraag wat leren is en het faciliteren van leren.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, Open Course Ware, Open Online Onderwijs en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Onderwijs(en/of)Content?

  1. Hoewel geen didactiek is toegevoegd heeft dit type content toch waarde. Sterker, ik denk dat docenten die ervaren zijn in maken van leermaterialen liever dit type herbruikbare content hebben (omdat dit maximaal de mogelijkheid geeft je eigen context eraan toe te voegen) dan kant-en-klare cursussen waar veel context aanwezig is en daardoor de hernruikbaarheid in andere contexten gering (Wiley-paradox).

    • Ria Jacobi zegt:

      Helemaal mee eens!! Maar daar was ik nu benieuwd naar… Wat doen docenten ermee. En daar was nog geen ervaring mee. De sessie ging over hoe de content werd gemaakt (fotograaf, studentassistenten, scannen, programmeren van de website etc )

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s