Open(ing)en met MOOC

speechDe MOOC is volop in de belangstelling deze week. Tenminste ik zag het voorbij komen:
1. De openingspeeches van Minister Jet Bussemaker bij de EUR en Inholland (met samenvattingen en reactie in diverse media: DUB; Transfer ; NRC en Financieel Dagblad (niet openbaar).
2. Uva en Coursera gaan samenwerken (gefeliciteerd!).

Fijn dat de MOOC (als één van de vormen van online education) aandacht krijgt, ook bij het Ministerie van OCW! Of alle HO-instellingen nu direct MOOCs moeten ontwikkelen is een vraag. (Her)gebruik is ook een optie! Echter wat ik belangrijk vind, is dat het blijkbaar een hefboom is voor de discussie (binnen de instellingen zelf en in HO-Nederland) over de manier waarop we ons onderwijs vormgeven. De ontwikkeling rondom MOOCs zet het gebruik van nieuwe technologieën en ook ‘faciliteren van leren met digitale media in het onderwijs’ op de agenda.

Enkele aspecten die mij interesseerden uit de speeches:

  • Dat we na moeten nadenken over welke plaats een MOOC in het onderwijs kan (gaan) innemen: Wat is de kwaliteitscontrole? Hoe passen we de MOOCs in het formele onderwijs? Wat doen we met studenten die een MOOC-certificaat hebben behaald en dit voorleggen aan de examencommissie?
  • De minister geeft aan: online onderwijs vervangt nooit het contact docent-student. De docenten hebben, bij online onderwijs, een enorme gidsfunctie. Het gaat altijd om de interactie/de dialoog van de docent en student over de leerstof (het leren op een hoger plan brengen) (red. reciprocal learning)
    Het uitdagende is welke herontwerp je kunt geven aan deze interactie, een cursus, een programma? Een goede opmerking, want ik merk vaak dat online onderwijs meteen wordt geassocieerd met afstandonderwijs (alles gaat online): dat hoeft dus niet.
  • Hierop doorgaand: dat het vraagt om na te denken over de toegevoegde waarde c.q. de nieuwe rol van de docent/lector in het onderwijs als we instructies (bijv. flipped the classroom) ook online kunnen volgen;
  • De mogelijkheden bij de MOOC-ontwikkeling:
    – Flexibel onderwijs vormgeven, wat goed past bij de toekomstige arbeidsmarkt (opleiden voor een flexibele carrière);
    – Onderwijs toegankelijk maken voor veel mensen (reguliere student->post-initieel);
    – Studenten obv eigen keuze hun opleiding laten samenstellen die aansluit bij de eigen opleidingswens;
    – Diversiteit: rekening houden met de diversiteit aan instroom, achtergronden (kennis, cultuur) bij de vormgeving van programma’s;
    – Herontwerpen van onderwijs: gebruik MOOCmateriaal, en zet de eigen contacturen in voor interactie.
  • In een innovatieve en lerende kenniseconomie gaat het o.a. om de vorming van studenten. Studenten die weten hoe de kennis in te zetten zodat zij een bijdrage leveren aan maatschappelijke vraagstukken. Daarvoor is het nodig dat kennis toegankelijk is en gedeeld kan worden. Onderwijs zal in de komende jaren openener worden.

Wat ik zelf ook meeneem uit de speeches is dat het van belang is na te denken over het gebruik van nieuwe technologieën in het onderwijs en na te denken over de impact van online onderwijs, open education in het onderwijs. En ook: wat zal er wezenlijk veranderen in de vormgeving van ons onderwijs door de mogelijkheden die digitale media biedt. Dat gaat verder dan het herontwerpen van een cursus. Het gaat ook over de manier waarop we ons onderwijs hebben ingericht. Gaan we naar de ‘classroom without walls’? Is de beweging rondom MOOCs een start hiervoor? Is het tijd voor verandering?

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in artikel, onderwijsinnovatie, Open Online Onderwijs, Trends en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s