Zal het onderwijs veranderen?

_DSC0577Een mooie samenvatting van de opkomst van MOOCs kwam ik tegen via een scoop-it die ik volg. Het geeft een overzicht van een stukje geschiedenis, de platforms, te bekende namen, gebruikersmotieven, certificeren en de finaniering. De titel (Free Online Courses are changing the Traditional Education) doet vermoeden dat er ook iets wordt gezegd over wat die ‘change’ dan is. Daar ging men helaas niet diep op in. Ik was benieuwd naar welke beelden dan worden geschetst. Wel werden verschillen aangegeven tussen MOOCs en traditioneel onderwijs: (*) de cursussen zijn gratis, (*) er doen heel veel studenten mee (uit vele landen) en (*) dat de vraag nu nog is: hoe het persoonlijk contact in een MOOC te realiseren. Geen onbekende verschillen. Maar wat is ‘the change’ in Traditional Education?

Ikzelf ben natuurlijk ook met die ‘change’-vraag bezig, zoals velen met mij (kernteam SIG OER, SURF).
Het Ministerie van OCW heeft de vraag recentelijk ook opgepakt: waarom, wat, hoe en de trends op het gebied van OER, MOOC’s en open online onderwijs in het hoger onderwijs. Een indicatie dus dat we als NL-HO wat met de MOOCs c.q. Online Open Onderwijs ‘moeten’?! Een eerste brief hierover komt in het najaar uit.

Men voelt dus ergens aan dat het iets moet met die MOOCs. Maar wat? De discussies zijn er. Lees in dit kader bijv. ook nog het rapport op een eerdere blog

Iets anders maar ‘tussen neus en lippen’ toch rakend aan bovenstaande vraag&discussie over ‘de change’: het interview van Matthijs van Nieuwenkerk met Neelie Kroes (DWDD dd 28 mei jl.). Dit interview ging over onze ICT-wereld/maatschappij c.q. de digital tijdperk. Nederland is nr 4 in de ranglijst w.b. digitale ontwikkeling maar het kan beter (wees ambitieus!) en moet veel meer investeren in onderzoek, onderwijs en innovatie. De toekomstige economie is compleet digitaal, dat beseffen we ons te weinig. Ze geeft ook aan dat je in het onderwijs moet investeren (vooral als Europa: min. 4.05-4.10) en niet op de manier zoals we gewend zijn (min. 3.05-3.11). Ze pleit voor een structuurwijziging (o.a. ook min. 4.44 -4.55 / 6.32-7.40). Helaas ging Matthijs van Nieuwenkerk niet op deze structuurwijziging in. Maar hier ligt wel de vraag: wat moet anders en waar gaan we die ‘change’ bewerkstelligen? Neelie Kroes benadrukt dit niet voor niets. Haar doel is dat Nederland ‘de boot’ niet mist in het digitale tijdperk. Dan werken oude structuren (in o.a. onderwijs) en manieren van investeren niet meer. Wellicht ziet zij daar ook een plaats in voor Online Open Onderwijs. Vast! Want we weten dat ze voor zowel Open Access is als het delen van onderwijsleermaterialen.

Een paar mogelijke richtingen (onafhankelijk gewenst/niet gewenst)?

  • Voorzichtige verschuiving in structuur m.b.t. flexibiliteit van programma’s
    Meer flexibiliteit in programma-aanbod bijvoorbeeld integratie van MOOCS in het vaste programma-aanbod (verandert niet veel, maar geeft een stuk flexibiliteit) of als extra element (minor, honour-trajecten);
  • LifeLongLearning is de structuur.
    Een 4 jarig programmaaanbod is uit, LifeLongLearning is in: studenten kunnen wanneer zij willen vakken volgen. Het behaalde cijfer blijft geldig. Daarmee zijn Deeltijd- en Voltijdonderwijs niet meer gescheiden. Financiering per module/per certificaat/per service;
  • Andere structuur door andere rol HO-instellingen namelijk die van assessor
    Waar de student de vakken en praktijken volgt maakt in principe niet uit. Unbundling beoordeling en onderwijsactiviteiten. Accent ligt dan op de beoordeling en het (eind)beoordelingskader bij een beroeps- onderzoekersprofiel en niet meer op het toetsen; Financiering dan per module/per certificaat/per service;
  • Vele aanbieders bepalen de structuur
    Andere partijen dan instellingen bieden MOOCs / online onderwijs aan: beroepssectoren; consortia (met bijvoorbeeld specialisaties).
    Er is een mix van aanbieders: topuniversiteiten (beperkte toegang/duur) en massa aanbieders (online/free);
  • De Marktvraag bepaalt de structuur
    Geen overheidsfinanciering o.b.v. rendement en aanbod en meer marktvraag met als uitgangspunt vouchers en vraag van lerenden; concurrentie in wie kwaliteit en services levert (er is keuze qua (online aanbod en service); en daarmee verschuiving van diploma naar profielen van lerenden als basis voor een baan/functie (obv big data, gegenereerd uit het Online Onderwijs).

Vul aan of schrap weg.


Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in onderwijsinnovatie, Open Course Ware en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Zal het onderwijs veranderen?

  1. Pieter Cornelissen zegt:

    Ha, Ria,
    Leuk om over door te denken.
    Opleidings-/scholingsmarkt is al sterk hybride, met veel aanbieders, met Ieder min of meer eigen proposities. Nieuwe serieuze spelers zijn private aanbieders en mooc-platforms.
    Mijn optiek is betekenis voor hogescholen:
    A. Ik denk dat lifelonglearning – voor hogescholen – een belangrijke wordt. Met generieke kwalificaties in het initiële aanbod en en verdieping en specialisatie postinitieel.
    B. Branches, beroepsverenigingen, grote bedrijven/instellingen gaan – weer – een belangrijke rol nemen In het beroepsonderwijs.
    C. Blended learning wordt belangrijk als combi van FTF, online en werkplekleren bevordert flexibiliteit, kwaliteit en relatie met beroepspraktijk
    D. Hogescholen profileren zich op toetsende en degreeverlenende rol.
    E. Flexibiliteit door onderscheid toetsing, begeleiding en onderwijs als aparte te onderscheiden produkten.
    Groet Pieter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s