Making the most of MOOCs

transitieVia de linkedin groep van de SIG OER kreeg ik een artikel met de titel ‘ Massive Open Online Courses’ , geschreven door de auteurs van Universities UK, binnen. Voor mijn bronnen over Open Onderwijs up te date te houden en mezelf even te dwingen deze publicatie goed te lezen , een bijdrage op deze blog.

Ze bevestigen dat de ontwikkeling van de MOOCs zeer snel gaan: MOOCs representeren flexibiliteit, veel inhoud tegen lage kosten ( voor de gebruiker ) en wereldwijde scope. Voor HO ligt hier een kans om nieuwe doelgroepen aan te spreken ( ander type recruitment ); internationale scope en bekendheid voor instellingen; verstevigen van levenlang leren.

De auteurs stellen dat HO- instellingen zich de volgende vragen moeten voorleggen:

A. Het doel van MOOCs?
Missie
Wat kan de rol van open online cursussen zijn in het laten zien/ open zetten van kennis en expertise als instelling. Welk imago wil je communiceren ?
Recruitment
Hoe kun je nieuwe doelgroepen aanspreken?
Innovatie
Hoe kan open online onderwijs de kwaliteit van onderwijs verhogen ( ook afzettend tegen traditioneel onderwijs )?

B. Welke organisatorische veranderingen vraagt open online onderwijs?
Duurzaamheid
Wat zijn de kosten van  het ontwikkelen en uitvoeren van open online onderwijs? Wat is de implicatie van een verschuiving naar open content ( duurzaamheid) voor het bestaande business model en de didactiek?
Didactiek
Als je open cursussen ontwikkelt , met name de xMOOC, wat is dan als instelling/docent je toegevoegde waarde als studenten allerlei vaardigheden opdoen en zich begeven in professionele en sociale netwerken?
Credit
Hoe ga je als instelling de deelname en afronding van open online cursus waarderen en certificeren?
Capaciteit
Wat is een juiste balans tussen snelle, flexibele innovatie ( korte termijn ) ( er verandert niet veel ) en transformerende ontwikkeling met betrekking tot het implementeren van nieuwe modellen voor open online onderwijs ( lange termijn ). Te denken valt aan : scholing, personeelsstrategie, andere opzet curriculum of zelfs gehele onderwijs etc..

In de conclusie geven de auteurs o.a. aan dat de opkomst van de MOOCs fundamenteel de vraag heeft gesteld (en stelt dit nog) aan de manier van (online) onderwijs zoals we die nu kennen. Het model open online onderwijs ontwikkelt zich rondom 4  ‘unbundling’ aspecten: content, platform, feedback&begeleiding en certificering. Bovendien brengt dit de vraag met zich mee wat de toegevoegde waarde van een instelling is. Als zoveel studenten voor een cursus een certificaat krijgen, d.m.v. online + zelfstudie + geautomatiseerde feedback, wat voegt het formele onderwijs toe?
Ook stellen de auteurs dat HO instellingen nog eens kritisch moeten gaan kijken en bespreken wat de digitale transitie kan zijn. Ze stellen dat HO instellingen c.q. de beleidsmakers goed moeten kijken naar de mogelijkheden en kansen van open online onderwijs. Wellicht ontstaat een hybride model van formeel ( betaald onderwijs ) en open online onderwijs. Of ook veel meer toewerken naar ‘shared MOOCs’: samenwerken op inhoudsnivo en op service nivo. Dit zal de kwaliteit ten goede komen maar ook de kosten reduceren.
Daarnaast wijzen de auteurs op de kans om nieuwe doelgroepen te recruteren: dit verrijkt het formele onderwijs. En dit vraagt om nieuwe flexibele leerplannen.

Een samenvattend artikel van ontwikkelingen die gaande zijn en de belangrijkste vragen die gesteld kunnen worden.

Artikel : Massive Online Open Courses. Higher education’s digital moment

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in artikel, Open Course Ware, Rapporten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s