MOOC en HBO: doen of niet doen?

DSCN1440De artikelen die de laatste tijd in diverse media zijn verschenen over MOOCs hebben mij, tot nu toe, doen concluderen dat de MOOC-ontwikkelingen zich met name binnen de universitaire wereld afspelen (UvA; TUD; LEI). Ook universitaire studenten mengen zich ook in die discussie. Of de blog en van Anke Mulder. Of een artikel over CourseraDe top universiteiten willen meedoen (om erbij te (blijven) horen) en hoever ga je dan?
Dit roept natuurlijk de vraag op of je nu wel of niet als HBOinstelling een MOOC zouden moeten gaan ontwikkelen.

Op de onderwijsconferentie van de HvA heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben een discussie aangegaan. Mijn persoonlijke advies: nu nog niet doen of doe het vanuit een instellingsbrede visie. Gooi het eerst over een andere boeg: gebruik en/of deel bestaande content in plaats van content te produceren.

Redenen:

  • Exposure
    Voor MIT/Stanford/Harvard maar ook voor de TUD (gaf Anka Mulder ook in haar keynote op 11 april jl. aan) gaat het om exposure. Veel! studenten trekken, bekendheid genereren voor je instelling. Het horen bij de wereldtop. De vraag is of je als HBOinstelling dat wilt en kunt nastreven.
  • Vindbaarheid.
    De bekende platforms als Coursera, EDx laten alleen top-universiteiten toe (high ranked) (Zie bovenstaande artikel). HBO-instellingen worden nooit geaccepteerd op deze platforms. Je zou natuurlijk als HBO-instellingen gezamenlijk een platform kunnen opzetten. Maar dan nog: welke studenten vinden je dan? En wat is het unieke om een NL-MOOC te starten?
    De UvA heeft een eigen platform ontwikkeld. Hun MOOC heeft 5000 deelnemers. Ook veel! maar niet de aantallen zoals op Coursera.
  • Taal
    Een NL-HBO instelling heeft toch meest Nederlandstalige modules. De MOOCs trekken dan met name Nederlandse deelnemers aan. 
  • Kosten
    Een MOOC ontwikkelen kost tenminste 50.000 euro (maar gaat wel tot een ton). De kosten gaan met name zitten in het maken van filmpjes (hoge kwaliteit), de inrichting van de MOOC en de publiciteit erom heen. Des te meer een reden (op dit moment) om goed over de waarom-vraag na te denken.
  • Geen nieuwe didactiek
    xMOOC’s, want daar hebben we het meestal over, zijn geautomatiseerde online cursussen. Het accent in de MOOCs ligt meestal op broadcasting, aanbod gericht onderwijs. Het gaat meestal niet om interactie tussen peers (of deze is massaal) en daarmee op ‘deep-learning’. Al met al niet innovatief. Is dat oke of willen we wel innovatief online onderwijs waarbij we het leren versterken van lerenden?

Volgens mij kun je veel beter het accent leggen op (en dat kwam uit een discussie met mijn collega’s van Learning Tomorrow):

  • Gebruik content die er al is!
    Of ook: wordt geen productent van onderwijsleermateriaal maar consument. En zet de gevonden content in in je eigen onderwijs. MOOCs is toch ook weer produceren van content wat het nodige kost: maak er gebruik van!
  • Richt je op Open Education Resources
    De MOOC is een ontwikkeling binnen de ontwikkeling van een groter verhaal: Open Onderwijs. Laten we vanuit deze gedachte onderwijs insteken: het delen van eigen digitaal onderwijsleermateriaal en het stimuleren van hergebruik ervan. Dus laat vanuit deze gedachte ook je eigen gedigitaliseerde onderwijsmaterialen zien.  Deze aparte te delen ‘brokken’ onderwijs worden Open Educational Resources (OER) genoemd. En bovendien kan dit ook een stimulans zijn voor het digitaliseren van het eigen onderwijs (bijvoorbeeld bij blended learning).
  • Inzet in trajecten
    En doorgaand op vorige punt. Met OER kun je bijvoorbeeld remedial courses, bijspijkercursussen, online voorlichtingsmodules, of schakelonderwijs opzetten. Maar misschien ook stukken deeltijdonderwijs of minoronderwijs. Accent ligt dan op: inzicht geven in het nivo of de inhoud van de module, de manier van lesgeven of inrichting van het onderwijs, en de manier van toetsen.

In de discussie met de workshopdeelnemers gaf wel iemand aan dat het voor lectoraten wel een overweging is een MOOC te starten. Lectoraten onderscheiden zich, zijn soms Engelstalig, en willen graag bekendheid genereren. Daarmee zit je meer in de niches van de instelling wat erg interessant kan zijn voor ‘de wereld’.

Ik discussieer graag verder!

Presentatie via Prezi: MOOCs in Mokum

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, onderwijsinnovatie, Open Course Ware, Trends en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op MOOC en HBO: doen of niet doen?

  1. Ria,
    ik ben het helemaal met je eens. Ik merkt dat ik in de twee buitenlandse projecten (Pakistan en Indonesia) enthousiast wijs op MOOCs. OERS e.d . Je kan daarmee de inhoudelijke kwaliteit van je onderwijs drastisch verhogen. En soms ook nieuwe didactische benaderingen introduceren.
    Wat mij betreft gebruik je het als docent in een blended benadering van je onderwijs. Je lost dan gelijk de didactische beperkingen op. Een keuzeoptie is natuurlijk ook prima, maar ook dan zal je het als docent enige ondersteuning moeten bedenken.
    Jan Nedermeijer

  2. Pingback: MOOC als hefboom voor online onderwijs | Mobiliteit&OpenOnderwijs

  3. Hallo allemaal,

    Ik weet niet of het wel of geen goed idee is. Maar zoals bij veel zaken kom je daar pas achter als je het hebt gedaan. Daarom ben ik kortgeleden gestart met mijn eigen MOOC voor HBO: http://www.allmoocs.nl. We zullen zien. Je kunt me volgen via Linkedin (http://www.linkedin.com/in/witektenhove)
    of Facebook
    (https://www.facebook.com/allmoocs?ref=hl)
    en natuurlijk via Allmoocs. Je kunt ook meedoen. HBO docenten krijgen van mij Authoring rechten als ze contact met me opnemen.

    — Witek

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s