(G)een Online Storm in een glas water??

storm glas waterAfgelopen week Anka Mulder  gesproken (samen met collega Olga Wortman) vanwege de voorbereiding op haar keynote op de HvA Onderwijsconferentie. Natuurlijk een inspirerend gesprek. We kwamen in de discussie of we als HO niet veel te langzaam gaan en de urgentie nog niet zien van de veranderingen die gaande zijn. Dit ook n.a.v. de opkomst van de MOOCs. Je ziet dat de ontwikkelingen rondom MOOCs voor de universiteiten een hefboom is om stappen te zetten op het gebied van online onderwijs. Voor HBO geldt dat in mindere mate. Eén van de zinnen uit het gesprek bleef hangen en werd vooral versterkt door een artikel die ik via Linked toevallig deze week binnen kreeg.

Anka vertelde dat het haar opviel , bij een congres in Boston, dat in de VS de MOOCs enorm als bedreiging werden gezien: gaat dit ons gehele onderwijsstelsel in de VS veranderen. Zo’n vaart zal het in Nederland niet lopen. Maar toch : we kunnen niet stilzitten en zeggen dat het wel overwaait. Dit geeft Michael Barber ook aan: mede auteur van het essay ‘An avalanche is coming’ (een storm komt eraan). In het toelichtende youtube filmpje geeft Michael Barber aan: ‘It’s time for bold thinking’. Ons HO lijkt een sterk systeem door de jaren heen. Maar onder de oppervlakte verandert veel: economisch, kosten van het HO, diploma devaluatie, content is overal beschikbaar, meer competitie in HO (meer aanbieders van kwalitatief goed onderwijs). Universiteiten zullen meer moeten nadenken over redesign van onderwijs (met technology); meer in partnerships denken. Ook geeft hij overheden advies om over grenzen heen te denken: wat doe je met studenten die verschillende MOOCs hebben gevolgd?

Rondom dat filmpje zijn weer reacties opgenomen (red: ook goede marketing..). Onder andere eentje van Sir Steve Smith (vice chancellor van Exeter University). Hij geeft aan dat we de opkomst van de MOOCs/online onderwijs als kans moeten omarmen. Ontwerp rondom hetgeen de studenten willen je onderwijs en niet rondom je opleiding/instelling. Zorg voor de toegevoegde waarde! De kans is groot dat studenten niet meer voor 1 instellingen kiezen maar kijken waar de beste docenten zitten die goed (online) onderwijs geven.

De kernboodschap van het essay is dat iedere betrokkene bij het onderwijs (van overheid tot student) zich moet beseffen dat de student steeds meer een bepalende factor gaat worden in wat de instellingen aan onderwijs aanbieden.  Stilstaan is geen optie. Wel is de optie het omarmen van de nieuwe mogelijkheden.

Enkele beschreven mogelijkheden:
– Nadenken over de toegevoegde waarde als instelling
The 20th century saw the rise of the general university’’ (blz 50). Door de opkomst van MOOCs, de content die op internet te vinden is ga de discussie aan wat je als instelling aan toegevoegde waarde hebt. Onderscheid je als instelling met waar je sterk in bent, of waar je als regie sterk in bent. Bundel krachten!
– Nadenken over de activiteiten rondom de content i.p.v. de content zelf
Focus niet op de content, die is overall (en steeds meer) beschikbaar: focus op wat je met de content doet: ‘it will be a matter of what a university and its faculty build around the content – for example, the quality of teaching and mentorship, the nature of facilitated dialogue between students (which could be global), or indeed the type of assessment and the path from university into the labour market’’. (blz 51)’’
– Nadenken over de mix van leren en werken
In het essay wordt geschreven dat de 3/4jarige voltijd programma’s  op een gegeven moment geen standaard zullen zijn: ‘As learning and work become entwined, so the idea of full-time study, then work, will lose its appeal for many. Already we’ve seen the huge rise in part-time and mature students seeking to improve their knowledge, skills and qualifications.’’(blz 51)
Hierbij verwijzen ze ook naar opkomst van badges: ‘’The rise of badge-driven learning means that skills and learning are assessed by the course and their achievement demonstrated by mastery rather than by completing study over a set period of time.’’ (blz 51)

Nog veel meer verschuivingen zijn beschreven. Maar daarvoor verwijs ik graag naar het essay.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op (G)een Online Storm in een glas water??

  1. Pingback: Zal het onderwijs veranderen? | Mobiliteit&OpenOnderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s