Trendrapportage Open Educational Resources 2013

open en delenWat een eer om weer als hoofdredacteur (samen met Hester Jelgerhuis en Nicolai van der Woert) betrokken te zijn bij de tweede uitgave van het Trendrapport Open Educational Resources 2013.

Als kerngroep Special Interest Group Open Educational Resources (SIG OER) en 22 schrijvers/experts hebben we de afgelopen er hard aangewerkt. Aan de hand van vijftien artikelen en vijftien kort intermezzo’s met beeldende voorbeelden zijn trends en issues op het gebied van open en online onderwijs beschreven. De context van het trendrapport is het Nederlandse hoger onderwijs.
Met het verschijnen van dit Trendrapport OER 2013 durven we wel te stellen dat OER inmiddels het eerste deel van de hype voorbij is. Het onderwerp wordt de laatste maanden met belangstelling opgepikt door de landelijke media. OER is geen onbekend begrip meer. Het hoger onderwijs spreekt en denkt erover.

Wat zien we (korte impressie):

  • We zien dat OER een stap naar een volgende fase van rijpheid en ontwikkeling lijkt te maken. Dit mede als gevolg van de opkomst van de MOOCs.
  • We zien een verschuiving van doelgroepen namelijk van docenten (stimuleren van delen en hergebruik van leermaterialen) naar studenten en dan specifiek: de self-learner.
  • We zien dat discussies ontstaan over ‘onderwijs op maat’: steeds meer mensen willen zelf bepalen waar en wanneer ze werken en leren en wat en hoe ze willen leren.
  • We zien (de mogelijkheid van) het ontstaan van hybride onderwijs: formeel en informeel leren veel meer samen zouden kunnen gaan en niet meer als gescheiden compartimenten kunnen worden behandeld.
  • We zien (vormen van) netwerk- en community leren waarbij iedere community bijdraagt aan het leren van de lerende en waarbij de lerende bijdraagt aan het creëren van kennis voor zichzelf en voor anderen.
  • We zien kansen voor open onderwijs: denk aan ondersteunen van het studiekeuzeproces of  kennisvalorisatie of het verhogen van de kwaliteit van leermaterialen.

Maar er zijn ook kritische kanttekeningen te maken zoals:

  • Het ontbreken van een doordacht didactische model voor open onderwijs (deze staat nog in de kinderschoenen) of …..
  • Met open onderwijs benadrukken we de mogelijkheid tot flexibiliteit en zelfgestuurd leren: de vrijheid om te kiezen wat en hoe je zelf wilt leren. Maar bestaat ‘zelfsturend leren’ wel? of……..
  • Gaat de discussie niet te veel over het openen en delen van materieel en de randvoorwaarden om dat te kunnen realiseren? Zou de discussie rondom open onderwijs ook niet moeten gaan over de vraag hoe OER het leren kan versterken?

Een klein tipje van de sluier. Er valt heel veel meer te lezen in de Trendrapportage OER 2013!
Op 13 maart (komende woensdag) tijdens de Open Educational Week lichten de auteurs hun artikel toe!

Surfspace (o.a. alle schrijvers)
Trendrapportage Engelse-versie
Trendrapportage app-versie

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in onderwijsinnovatie, Open Course Ware, Rapporten, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Trendrapportage Open Educational Resources 2013

  1. Ria Jacobi zegt:

    Een verslag van de dag en alle opnames van de dag zijn hier online beschikbaar:
    https://www.surfspace.nl/artikel/1089-open-education-evenement-13-maart-een-terugblik/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s