HvAdebat Future of Learning

DSCN1230Organisaties hebben behoefte aan creatieve mensen die multidisciplinair samenwerken. De taak van ons als hoger onderwijsinstelling is om onze studenten hierop moeten voorbereiden. Dit doen we te weinig!

Dat was het pleidooi van Jos Hilligersberg, een van de sprekers tijdens het debat  ‘The Future of Learning: onderwijs in 2020’, georganiseerd door de Hogeschool van Amsterdam (dd 5 maart 2013).
Vol belangstelling heb ik geluisterd naar dit debat olv Danne Mekic. En met enkele piches van  Thijs van Reekum (voorzitter landelijke studentenoverleg ISO); Jan van Maarseveen (UvA-docent van het jaar); en Jos van Hillegersberg (hoogleraar Universiteit Twente).

Jos van Hillegersberg is medeschrijver van het hoofdstuk in Bakens Verzetten over chaordisch onderwijs. Zijn betoog ging over het ruimte maken voor creativiteit, zoek een balans tussen orde en chaos. En chaos is nodig voor innovatie en creativiteit. Hij liet ‘onze’  innovatie zien door een slide met de collegezaal van vroeger en de collegezaal van nu: niks is verandert alleen studenten hebben laptop meegenomen. Hoorcolleges hebben niet de toekomst volgens hem. Het kan hoogstens infotainment zijn maar het levert echt geen leerrendement op.

DSCN1235Van Hilligersberg deed een oproep voor het ontwerpen van ongestructureerd, chaordisch leeromgeving. Een omgeving waar studenten samenwerken aan opdrachten/vraagstukken en daarbij zelf een tools kiezen (dus zegt hij: zet skype open en niet dicht). Geef als opleiding studenten initiatief om zelf zaken uit te zoeken. En ICT kan veel ondersteunen: voor  samenwerken, brainstorm, voortgang in project bijhouden, snelle communicatie en feedback.

Nederland is tamelijk traditioneel, werd aangegeven: we houden vast aan oude werkvormen. Wij zijn, als Nederland bijvoorbeeld één van de weinige landen waar voor grote groepen (1000 studenten) college wordt gegeven. Is dat wel van deze tijd waar ICT zoveel meer mogelijkheden biedt. Faciliteer met digitale middelen het leren. Experimenteer en vertrouw dat studenten hun taak serieus nemen. Dus durf los te laten!

Ik dacht dit is een mooie aanvulling op de visie vanuit Learning Tomorrow. In deze visie hebben we de kapstok genomen van drie termen (ook in het hoofdstuk ‘chaordisch onderwijs’ genoemd):
We gaan steeds meer toe naar onderwijs die diversiteit aanspreekt (personaliseren); die samenwerken directer kan ondersteunen (communities, netwerkleren); en blended learning bewerkstelligt of een mix van formeel en informeel onderwijs (informaliseren).
Hier zou nog ‘creativiteit’ bij moeten. Dat wil zeggen: studenten de ruimte geven hun eigen ideeën te ontwikkelen en vorm te geven, te onderzoeken, te ontdekken, te experimenteren, out of the box denken. Laat studenten creëren en mede-ontwerper worden in de leeromgeving. ICT geeft alle mogelijkheden daartoe.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in onderwijsinnovatie, seminar en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s