Seminar SURFacademy over MOOCs (26 februari 2013)

DSCN1193Op 26 februari jl. het SurfAcademy seminar over MOOCs bezocht. Het was een druk bezochte bijeenkomst. De middag gaf in een kort bestek de belangrijkste actuele informatie over wat in de wereld van de MOOCs plaatsvindt (specifiek: MOOCx): wat het is, welke actuele MOOCs in Nederland worden ontwikkeld (Technische Universiteit Delft (edX; drie MOOCs), Universiteit Leiden (Coursera; twee MOOCs), en Universiteit van Amsterdam (eigen platform; twee MOOCs)), de wereldwijde beweging, motieven en business modellen. Verslagen en blogs zijn er allemaal gemaakt, dus daar ga ik niet meer op in. Zie:
* SURFspace: een verslag en de opnames van de presentaties
* blog Willem van Valkenburg

Wat bij mij is blijven hangen is dat (mix van opmerkingen, meningen, (mijn) gedachten nav de presentaties en gesprekken):

1. Beschouw MOOCs als een hefboom voor discussie over online onderwijs en open onderwijs. Dus omarmen, ontwikkelen en doorgaan! Maar altijd in de setting van ‘open onderwijs’. De MOOC is maar een onderdeel ervan. De MOOC is niet het enige dus, met z’n kansen en ook  kritiek: zie in een bericht in scienceguide afgelopen week.

2. Met MOOCs start ook een ander denken over onderwijs zoals de ontrafelen (unbundling) van fases in het onderwijs: de content, de onderwijsactiviteiten, het assessment, de onderwijsservices (begeleiding). Moet alels door1 organisatie worden gedaan?

3. Wat het neveneffect is binnen een instelling om een MOOC te ontwikkelen. Bij Leiden was dit o.a.:
– discussies over open onderwijs: wat is dat en waarom zou je dat doen als instelling;
– nadenken over het ontwerpen van een MOOC heeft effect op nadenken over het ontwerp van het eigen regulier online onderwijs;
– effect op de discussie en vormgeving rondom docent-professionalisering;
– hergebruik van de gemaakte materialen voor de MOOC in het regulier onderwijs.

4. Technologisch en onderwijskundig zijn MOOCs geen nieuws onder de zon.  Het is geen hype, het wordt door de media een hype gemaakt. Wel is interessant wat in de beweging van die MOOCs ontstaat. Namelijk dat bestaande technologie op een nieuwe manier wordt ingezet en daardoor een nieuwe waarde-model ontstaat en daarmee mogelijk een nieuwe markt. Een markt waarop zich vele vele potentiële lerenden zich begeven. Er valt geld te verdienen! Zo kunnen nieuwe business modellen ontstaan zoals:
– Via de MOOCs worden CV’s van deelnemers aan bedrijven verkocht die een bepaald profiel zoeken (zoals Silicon Valley)(Udacity);
– Een winstverdeling tussen het platform en de universiteit (Coursera verdient veel geld aan de MOOCs);
– Organisaties ontstaan die zich specialiseren in het afnemen van assessments. De MOOC volgen is gratis en toegankelijk; het doen van een assessment kost geld;
– Advertenties plaatsen.

5. Er wordt terecht gevraagd: wanneer start de eerste HBO een MOOC. Maar dan is mijn vraag: waarom zou je een MOOC gaan starten?
– Want het is duidelijk dat een MOOC ontwikkelen geld (en tijd) kost (minimaal 50000 euro) (ontwikkelgeld voor teksten en opnames van colleges)?
Een platform als Coursera helpt je bijvoorbeeld bij de bekendheid maar kost ook geld.
– Want het is duidelijk dat wanneer je het doet je het ook goed moet doen: kwaliteit leveren qua materiaal en inrichting. Voordeel is wel dat je die materialen natuurlijk ook in je reguliere onderwijs kunt inzetten.
– En wat is je speelveld: Nederland of de Wereld? De meeste MOOCs zijn Engelse cursussen en veelal ook Master-cursussen. HBO heeft veelal Nederlandstalige cursussen. Eén detail: Google kan al heel veel wat betreft vertalen!
– De TUD-LEI-UvA hebben ieder een eigen redenen om een MOOC te starten (ervan leren; past bij concept; internationale bekendheid, trots op het eigen onderwijs etc). Het gaat ook om de exposure: is dat die 50.000 euro waard? En weten deelnemers aan de MOOC dat ze bij TUD/LEI/UvA studeren?
HBO is meest regionaal gericht, Nederlandstalig. Dus exposure en de ‘eer’ en trekken van internationale studenten zijn nu niet echt een eerste redenen voor een HBO.. verwacht ik.

Ik denk wel aan het verhaal van Timo Kos, die geeft een andere kleur aan het verhaal. Wat we meer in de gaten moeten houden is de disruptive innovatie. Wat als we er echt mee te maken krijgen. Het Campusonderwijs blijft, bleek uit de discussie. Maar online onderwijs wordt wel toegankelijker en diverser en heeft massa. Er zal steeds meer een mix ontstaan van studenten die al een MOOCs (of andere vormen van online onderwijs) volgen en dit combineren met een regulier programma. Instellingen krijgen vroeg of laat de vraag hoe je als instelling met dit soort certificaten omgaat. Met welke MOOCs je je eigen programma kunt mixen (denkend aan inhoud maar ook aan kwaliteit)? Timo riep op tot versnelling en niet afwachten. Focus op innovatie. Ook het HBO. Frans van Kalmthout (Avans) riep het HBO op om eerst in Nederland te beginnen: er is veel en kwalitatief interessant materiaal. Dit kunnen we veel meer delen en verrijken. DURF en DOE. Dat kan met een MOOC starten (tenslotte fungeert het als een hefboom). Dat kan ook met stap voor stap toegankelijk maken van je eigen onderwijsmaterialen.

Dit laatste doet de HvA omdat we (a) achter het idee staan van delen van materialen (intern, extern), (b) willen innoveren en (c) zien dat het vele mogelijkheden biedt voor toepassing zoals samensellen van een flexibele ebook. En natuurlijk is de MOOCvraag een onderwerp van gesprek. Wordt vervolgd…

Vergelijking van OCW-MOOCs-een online cursus (sheet Timo Kos)
DSCN1173

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in onderwijsinnovatie, Open Course Ware, seminar, Trends en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Seminar SURFacademy over MOOCs (26 februari 2013)

  1. geleyn zegt:

    Dank voor je gedachten. Wat moeten we doen om een wél een MOOC in het HBO te starten?

  2. Hallo Geleyn,

    Ik denk niet zo veel. Ik ben zelf bezig er één op te zetten: http://www.allmoocs.nl Deze is al live. Ik ben nu bezig met het vullen van de content. Voorlopig doe ik dat alleen, maar ik nodig collegae docenten ook uit. Een aantal hebben Authoring rechten gekregen en ik verwacht dat er binnenkort meer bijkomt. Als je meer mensen kent die willen bijdragen, dan kunnen ze via de site contact opnemen.

    Met vriendelijke groeten,

    — Witek ten Hove

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s