Kennis in beweging. Inspirerend open college.

Gisteravond (19 februari 2013) DSCN1099naar de eerste opname van een college geweest van de Universiteit van Nederland. Ja! ….de Universiteit van Nederland! Een initiatief van Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn.
Vanaf september 2013 worden de opgenomen online colleges, elke dag vijftien minuten met elke week een nieuwe docent, voor het publiek beschikbaar gesteld. Alexander en Marten zagen dit gangbaar fenomeen in de VS en lieten zich inspireren.

Gisteravond was de start. We kregen het college (dus in 5 delen) van Prof. Dr. Eric Scherder. Hij is hoogleraar neuropsychologie aan de VU . Zijn onderwijs- en onderzoeksterrein is o.a. het brein en beweging.
Zijn motto: wees actief( fysiek en mentaal )! Beweeg! Zoek de weerstand! Zoek de uitdaging. Doe er vooral een tandje bij of zoek het een niveau hoger. Luister intensief naar muziek ( of maak muziek). En begin zo vroeg mogelijk. Maar ook op mijn leeftijd (;-) ): preventief bezig zijn verkleint de kans om bijvoorbeeld Alzheimer te krijgen.
De avond had enthousiasme, betrokkenheid en gevoel van innovatie. Dit kwam ook door Eric Scherder zelf: hij vertelde zijn oproep tot beweging waar hij kan. Het podium was van hem!

Hoewel de inhoud interessant was (natuurlijk erg in hoofdlijnen gepresenteerd en beseffend dat er nog veel nuances moeten worden gemaakt) schrijf ik ook even over het concept: ‘webcolleges’ of ook (in mijn termen) ‘webcolums’ of ook straks ‘kennisclips’

Vanuit leren en onderwijs bekeken zijn deze webcolleges van de UvN:
– een interessante opmaat naar inleiding voor verschillende onderwerpen;
– makkelijk te gebruiken in onderwijs, als inleiding, kennisclips etc;
– het kan een start zijn om het leren te versterken ( motivatie, hoofdlijn, voorkennis ) maar daarna moet je er toch zelf mee aan de slag wil het beklijven.

Natuurlijk is het niet de bedoeling van de Universiteit van Nederland om academische geschoold te worden. Ze willen alleen dat veel meer mensen toegang hebben tot die briljante colleges die normaal voor een beperkte groep toegankelijk zijn. En dat is het dan ook: inkijkje en proeven aan.. tenslotte is en blijft het een hoorcollege.

We zaten de hele avond te luisteren. Terwijl Eric Scherder opriep tot activiteit en beweging als verrijkende werking voor het brein. Leren is een actieve bezigheid. Dus een oproep voor degene die straks de opnames in het onderwijs gaat (her)gebruiken: verrijk deze webcolleges door opdrachten, discussies, toetsvragen zodat lerenden ermee aan de slag gaan en aanzet tot leren. Maak er eventueel verrijkte webcolleges van: die mogelijkheid is er. Zet studenten (mentaal) in beweging om aan de slag te gaan met de aangereikte kennis. Dat was tenslotte de oproep van Eric Scherder.

AT5: opname 19 februari

In het Parool van 20 februari 2013: De hoogleraar komt naar je toe.

DSCN1102

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in breinleren, onderwijsinnovatie, Open Course Ware en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s