vervolg op ‘open waar hebben we het over’?

planète terre écologieAls vervolg op vorige week geschreven blog-post: twee interessante gedachten die ik deze week tegenkwam. En die voor mij een vervolg waren in mijn denken nav de kritische punten van Knox. Wat betekent ‘het openen van onderwijs’? Missen we in de gehele discussie niet de relatie tot de betekenis van ‘open’ en ‘het leren’?

De eerste kreeg ik via Steven Verjans binnen (via een scoop-it). Steven haalde Peter Sloep aan die refereerde naar een artikel van Tony Bates: Keep up with MOOC development.
De tweede kwam ik tegen in de MOOC die ik nu volg: E-Learning en Digital Cultures (van de Edinburgh Universiteit) (red. een ervaring op zichzelf, die MOOC). Daar werd verwezen naar een Open-ED 2012 presentatie van Gartner Campbell: The Ecologies of Yearning the future of open education.

Ad 1 Tony Bates:
Bates vraagt zich echt af wat het verschil is tussen een online cursus die we nu massaal volg als de MOOC en de online cursus die we al enige tijd kennen. Zijn er bezig met de nieuwe ontwikkeling (we zijn de fase van experimenteren voorbij) rondom MOOCs: versterken we echt het leren van de student? Laten we voor het leren eens meer aandacht hebben.

For-credit online programs have had to prove that students can learn just as well online as on campus. There is over 20 years experience of what works and what doesn’t in credit-based online learning that is being ignored in most (but not all) MOOC developments. Not a single MOOC has been able to demonstrate clear learning gains for the students (or a viable financial model, for that matter). When that happens, they deserve to be taken seriously. Until then, I suggest you focus on the real world.”

Ad 2. Gartner Campbell
De presentatie van Campbell is lange, maar de moeite waard (vind ik). Campbell baseert zijn presentatie op de ‘niveaus van leren’ volgens Bateson (zie hieronder) om te onderzoeken wat open onderwijs is en niet is, en wat het voor ons zou kunnen betekenen.
Bij Campbell gaat het om het wezen van leren. Iets dat je niet vast kunt grijpen maar dat in een moment kan ontstaat met anderen. Iemand (peer/docent) die een vraag stelt waardoor jij als lerende opeens iets ‘ziet’ wat je daarvoor niet zag. Opening is een gevoel van verlangen waardoor je niet meer los komt van de wil tot leren: je kunt niet anders.
Vertalend naar Open Onderwijs: volgens hem moet open opening zijn. Dit is dan ruimte creëren voor onderzoeken (de zoektocht naar de betekenis van dingen) nieuwsgierigheid, willen leren. Openin(up) Education is de ware zin des woords: Open-stellen van onderwijs.
In Opening Education ligt die kans tot stimuleren van dat verlangen. Echter zegt hij dan, voorbeelden noemend, we richten het zo in dat de ruimte voor dat verlangen niet mee ontstaat. We grijpen terug op elementen die we kennen en willen toepassen: de structuur van cijfers, standaarden, rubrics, vaste instructies met opdrachten, geplande tijden. We hadden bloggen (open) maar dat werd ‘een verplichte post elke week’; we hadden de MOOCs als netwerken en dit werd MOOCs met daarachter analyses voor talentspotting/funding-systemen.
Bij Campbell gaat het bij Opening Education om steeds een balans te vinden tussen ‘het uitvinden van nieuwe manier van denken’ of ‘bezwijken in chaos van alles loslaten wat je weet/verstrikt raken in alle verbanden (wat leidt tot waanzin)’.

De kernachtige zin uit zijn betoog, is volgens mij dan: ‘open is not simply a quality to adopt or a direction to pursue, but it is an attitude toward systems’.

Opening Education gaat dus veel verder dan toegankelijk maken van onderwijs voor een iedere wereldburger: het is op zoek gaan naar andere manieren van leren (vormgegeven in een andere soortige leeromgeving en dus in een ander systeem van onderwijs) .

De vraag wat betekent ‘het openen van onderwijs’  blijft daarmee een zoektocht voor mij (wat we nu doen, is dat het?/is dat het helemaal niet?/is het een hefboom tot een volgende stap? of juiste helemaal niet?/wat zou die nieuwe manier van leren zijn?). Maar als ik Campbell goed begrijp ben ik goed op weg. Lees ook de discussie die rondom deze vraag zich af heeft gespeeld tijdens Open-Ed van 2012. Hierover heeft Robert Schuwer een blog destijds geschreven: OER-believers vs OER pragmatici. Campbell hoort bij de eerste groep.

Artikel over deze fase: Bateson’s Levels of Learning

(of hier (voor zover ik het begrijp)… vrij vertaald de nivo’s van leren van Bateson)
Level 0 leren: geen signaal / niks goed en niks fout.
Level 1 leren: Stimulus respons leren. Leren via een set van alternatieven (soort MC-vragen systeem). Leren is extern gedreven.
Level 2 leren: Leren te leren; zelf-sturing, zelf-valideren; leren komt uit jezelf; eigen uitgestippeld leerpad.
Level 3 leren: Leren in een complexe omgeving/systeem met (on)zekerheden; veel (af)vragen; wat je weet weer loslaten en durven te innoveren; strategie kiezen van aanpassen of niet; leren in een steeds veranderende wereld; steeds nieuwe uitdagingen aangaan.
Level 4 leren: een level die wij als mens niet kunnen bereiken. Spiritueel nivo en hoger….

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in onderwijsinnovatie, Open Course Ware en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op vervolg op ‘open waar hebben we het over’?

  1. Dag Ria,

    Mooie blogpost. Misschien dat de presentatie die Fred Mulder in december voor de EU in Oslo heeft gegeven over Opening up education je kan helpen in je zoektocht naar wat open is. De presentatie is te vinden op http://ministerialconference2012.linkevent.no/F%20Mulder%20parallel.pdf. Op 12 maart geven Fred en ik een webinar hierover in het kader van de Open Education Week.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s