Learning Tomorrow: het digitale media programma van de HvA

LTVol enthousiasme ben ik (als programma-manager) al een jaar betrokken bij het programma binnen de Hogeschool van Amsterdam (HvA): Learning Tomorrow (LT). Als werkgroep hebben we, samen met velen binnen de HvA, een visiedocument opgesteld. Hierin stond centraal wat trends zijn op het gebied van digitale media en wat , vandaar uit, de HvA moet oppakken. Wat opviel bij het maken van dit visiedocument is dat de HvA al heel veel doet op het gebied van digitale media, maar het gebruik van ICT/nieuwe media voor nieuwe onderwijsvormen is nog niet structureel ingebed in de onderwijspraktijk en nog weinig integraal van opzet. Een mooie opdracht dus!

Vier programmalijnen Learning Tomorrow
We zijn nu vier programmalijnen LT  aan het opstarten (2013 wordt het ‘timmerjaar’).

1. Re-design onderwijs
Kern is: docent-professionalisering in de inzet van ICT in het onderwijs is essentieel. Docenten weten hoe, waarom en wanneer ze ICT inzetten bij het faciliteren van het leren. Dus docenten zullen (moeten leren) hun onderwijs (te) herontwerpen. Alles draait om digitale didactiek

2. Ontsluiting van digitaal onderwijsleermateriaal
Kerngedachte achter het ontsluiten van digitaal onderwijsmateriaal is het toegankelijk en open maken van onderwijs. Het gaat om het delen van materialen (content) met interne en externe collega’s en het stimuleren tot hergebruik ervan in nieuwe onderwijssituaties. Het gaat ook om inzichtelijk maken van je onderwijs of het bedienen van een ‘open’ leervraag. Via Open Educational Resources kunnen een leeromgeving creëren die dergelijke flexibele leerpaden kan aanbieden aan de student. De docent vervult in deze leeromgeving de rol van curator, de samensteller van de leeromgeving.

3. Feedback en Toetsen
Bestaande online tools voor feedback en toetsen kunnen beter en meer worden ingezet. Toetsen geeft inzicht in het leerproces. Vaak is het nog een eindstation (summatieve toetsen), maar het toetsen kan ook feedback geven over hoever is een student is gevorderd in het leerproces (formatieve toetsen). De programmalijn besteedt aandacht aan directe online feedback (van docent/een peer) en learning analytics als mogelijkheid om online activiteiten van studenten te volgen en er gericht op te reageren.

4. Beeld en Geluid
De HvA kan veel meer en beter gebruik maken van beeld- en geluidsmateriaal om het leren te ondersteunen. Films, foto’s en audio zijn op alle ‘devices’ (iPad, smartphones, PC’s) aanwezig. Het gebruik van beeld- en audiomateriaal is daardoor makkelijker, minder arbeidsintensief en goedkoper geworden.

Pijlers voor de programmalijnen LT
De programmalijnen zijn gebaseerd op een inventarisatie van ontwikkelingen in leren en digitalisering van het onderwijs. Hoe de toekomst eruit gaat zien, is niet op voorhand te voorspellen. Wel is er een aantal trends zichtbaar dat de HvA een houvast kan bieden. De kern van de ontwikkeling van het leren in de toekomst wordt samengevat in drie sleutelbegrippen (bron: ‘De Future of Learning’, 2011). Samenvattend achterliggend model.

(a) Personaliseren: de eigenheid van elk individu (leerstijlen, vooropleiding, talent, leerwens, leertraject, persoonsgebonden kenniscreatie) – dit vraagt: flexibiliteit in onderwijs oog en ruimte voor het individu;

(b) Samenwerken: uitgaan van samen werken en samen leren / het vormen van tijdelijke en structurele netwerken en communities; dit vraagt efficiënte kennisdeling en –ontwikkeling in het onderwijs en het leren opzetten en onderhouden van netwerken;

(c) Informaliseren: uitgaan van een mix tussen de fysieke wereld en de virtuele wereld; grenzen worden diffuus; blended leren en werken neemt toe; kennis verwerf je ook ‘buiten’ – dit vraagt om een evenwicht tussen tijd- en plaatsonafhankelijk werken en leren in het onderwijs; ; en integratie van informeel leren en formeel leren.

Het doel van het Learning Tomorrow programma is:
Het versterken van het leren aan de HvA door efficiënte inzet van digitale media

Het achterliggend visiedocument is hier te vinden, als basis voor het uitwerken van alle programmalijnen: Visiedocument Learning Tomorrow

Twitter: @learning_tom
Website: volgt nog

Wordt vervolgd natuurlijk!

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in artikel, nieuwe media tools, Open Course Ware, Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Learning Tomorrow: het digitale media programma van de HvA

  1. Pingback: Chaordisch onderwijs | Mobiliteit&OpenOnderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s