Chaordisch onderwijs

creativiteitDeze week heb ik samen met een collega (HvA-stafafdeling Onderwijs&Onderzoek/O2) een lunchsessie verzorgd over chaordisch onderwijs en de link met ICT (specifiek: het HvA-programma programma Learning Tomorrow).

Chaordisch Onderwijs is een term die we tegen kwamen in het WTR rapport ‘Bakens verzetten’. Dit heeft ons wel aangespoord om daar eens bij stil te staan. Chaordisch Onderwijs draagt twee kanten in zich: chaos en orde. Dit is nodig om weer creatieve studenten op te leiden, stellen de schrijvers. Orde kan realiseren door heldere kaders te stellen, maar daarbinnen ruimte voor chaos om te kunnen komen tot creativiteit, nieuwe ideeën, innovatie. Zijn we dit soms een beetje verloren? Het onderwijs kenmerkt zich steeds meer door procedures, vergaande administratie waar tijd en energie heen gaat. Dit is nodig, maar tot bepaalde hoogte. Een stukje in het Financiele Dagblad: `Regelgeving in het onderwijs brengt werk mee dat niet altijd in verhouding staat tot het doel’
Ikzelf merk het ook een beetje bij het hele traject rondom Toetsen&Beoordelen (Vreemde Ogen dwingen/ examencommissies / eindnivo). Tot op detail worden som competenties uitgeschreven.

We lieten een filmpje zien van Sir Ken Robinson: Learning Revolution (0.a.13.30-15.08 min) Hij wil af van de metafoor onderwijs als Industrial Education. Hij pleit voor Agricultural Education waarbij we studenten de ruimte geven zich te ont-plooien. Laat studenten groeien in het onderwijs, geef hen de ruimte. Laat hun talent ontwikkelen.

Niet de instelling zou ‘het centrum’ van onderwijs moeten zijn: de bepalende factor. Maar de (zelf)lerende.

Want meer ruimte voor creativiteit (binnen kaders) betekent ook ruimte voor autonomie en wat ook de motivatie van lerenden bevordert.
Lees ook de bijdrage van Wilfred Rubens over het Google 80/20 principe voor studenten (geniushour).

“The goal as I see it is to give students time to explore what they wonder about or what their passions are,” Zvi said. “They’re in charge of their learning rather than me being the curriculum deliverer standing up in front of the class saying, ‘This is what we need to learn.”

Volgens mij een voorbeeld van Robinson’s Agricultural Education.

In de discussie van dinsdag werd aangedragen dan ICT/de ELO mogelijkheden biedt om kaders te maken: leerpaden ontwikkelen; learning analytics, instructie op maat; deadlines voor inleveren; scaffoldingprincipe bij het inrichten van een ELO: steeds meer informatie is toegankelijk.

Ook zie ik mogelijkheden rondom OER zoals:
– OER biedt mogelijkheden voor flexibel en onderwijs naar eigen wens: bijvoorbeeld door een mix aan formeel onderwijs en informeel onderwijs;
– OER biedt mogelijkheden voor zelf online cursussen te volgen: zie Volkskrant:’ The Law of the European Union’ gegeven door de universiteit Leiden trekt 10.000 studenten . Dit biedt kansen om formeel met informeel onderwijs te combineren. Meer vrijheid in het kiezen van cursussen.

In de discussie kwam ook naar voren dat het heel lastig is de balans te vinden tussen orde en chaos: te veel chaos schept losbandigheid, te veel orde schept rigiditeit. Wel staat voorop dat we niet alles vastleggen: loslaten, ruimte is nodig. Nodig voor bevordering van ondernemerschap, creativiteit, samenwerking en plezier.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in nieuwe media tools, Onderwijsgeven en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Chaordisch onderwijs

  1. broodjejaap zegt:

    Blij dat het WTR verhaaltje van Ingrid, Jos en ik jullie heeft kunnen inspireren.
    jaap van till

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s