Ruimte en Creativiteit

ruimteDe stelling van Tamara Wanker (nu nog werkzaam bij de HBOraad, straks bij de Haagse Hogeschool) luid, in het HO_management_6.2012): Instellingen zijn succesvol als ze docenten ruimte bieden.

Het artikel staat in het teken van open leren. Dit als vorm van het nieuwe leren waarvan we de ontwikkelingen al ruimschoots zien ontstaan (Stanford, Coursera). Open leren vereist een open houding. Open leren vraagt creativiteit en ruimte voor innovatie. De kwaliteit van onderwijs staat en valt bij de kwaliteit van docenten. En ook een soort ondernemerschap om actief nieuwe verbindingen te kunnen leggen (bijv matchmaking student=werkveld) of nieuwe vormen van onderwijs (obv bijv.  aanwezige digitale tools)

En de ruimte voor docenten is dan:

  • Ruimte voor innovatie: nieuwe onderwijsvormen gebruiken;
  • Ruimte qua contacturen: niet denken en doen vanuit traditionele contacturen maar naar eigen inzicht bereikbaar zijn. Dit houdt in nadenken over wanneer ben je nodig bij instructie, begeleiding, toetsen ipv er zijn op de ingeroosterde uren.
  • Ruimte voor andere rollen zoals:-in kennisoverdracht nog sterker verbinding leggen tussen algemene en lokale kennis: basiskennis is overal online aanwezig: de docent zal sterker de nadruk gaan leggen op de betekenis en waarde ervan voor de praktijk/het werkveld/de maatschappij;-verschuiving van professional naar boegbeeld: de docent als autoriteit voor een bepaald vak (online bekend door online onderwijs;-sterkere nadruk op de docent als vormgever ((her)ontwerper en netwerker.

De stelling deed me ook heel erg denken aan hoofdstuk ‘Chaordisch onderwijs en onderzoek’ uit het WTRrapport ‘Bakens verzetten’ waar ook een pleidooi wordt gegeven voor een omgeving waarin ruimte is voor de noodzakelijke regels, efficiency en organisatie maar ook dat er ruimte is voor creativiteit en chaos. Dan ontstaat er innovatie. En daarvoor is ruimte nodig.
Vooral nu het open leren een steeds grotere beweging wordt is het nadenken over de toegevoegde waarde van en instelling dus ook de docent een belangrijke. En de docent heeft daar vast en zeker eigen ideeën over (‘Vertrouw op de eigen kracht van je docent’,  schrijft Wanker). Wat hij/zij kan vanuit het eigen enthousiasme en inzicht het leerproces van de student ondersteunen en ervoor zorgen dat de inbreng van studenten invloed heeft. De docent die ruimte krijgt om ruimte voor de student te kunnen bieden.   Want daar draait het uiteindelijk om: het leren van de student versterken.

(beeldbron: google images)

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in artikel, onderwijsinnovatie, Open Course Ware en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s