Trends in didactiek

futureIn het bijgaande artikel ‘a New Pedagogy is Emerging..And Online Learning is a key Contributing Factor’ heeft Wilfred Rubens een heldere samenvatting gemaakt. In zijn samenvatting zijn zeven kernelementen voor een nieuwe didactiek beschreven. Ik vind dit een interessant artikel en onderwerp en wil het dus in deze blog plaatsten om te kunnen vasthouden.

Wat mij triggerde in het artikel zijn de beschreven trends in de didactiek. Deze sluiten heel goed aan bij de Learning Tomorrow sleutelbegrippen. Learning Tomorrow is het programma van de Hogeschool van Amsterdam dat gaat over het leren versterken met nieuwe media. De drie sleutelbegrippen zijn: personaliseren, netwerkleren en informaliseren. Deze begrippen komen uit het rapport van Redeker et al: The Future of Learning. Zie samenvatting  van de begrippen (en de versterking door ICT).

Drie trends in didactiek zijn:
1. Open leren. De klas is niet meer het middelpunt maar de leeromgeving die bestaat uit allerlei groepen en situaties van leren. Het gaat over flexibiliteit en toegankelijkheid.
Effect: dit zal impact hebben op het inrichten en geven van onderwijs (programma en cursus ).
(red) Link met sleutelbegrip: personaliseren, informaliseren.
2. Student-leren. De docent is niet meer het middelpunt van de leeromgeving maar de student: de docent ondersteunt de student in z’n ontwikkeling naar een autonoom lerende. Voor de student betekent dat dat naast de docent als referentiekader ook de peers een belangrijke rol spelen bij het leren.
Effect: dit heeft impact op student leren.
(red) Link met sleutelbegrip: personaliseren, netwerkleren.
3. Keuze techniek versterkt leren. De techniek is wel belangrijk maar staat niet meer centraal. Een verschuiving van systeem naar support. Of ook: het leren versterken met techniek.
Effect: dit heeft impact op de keuze van tools.
(red) Link met sleutelbegrip: personaliseren, netwerkleren, informaliseren.

Een mooi voorbeeld hiervan:
1. Bij nr 1: MOOCs zoals die gestart is door Cormier, Siemens en Downes. Kern: zelf-gestuurd leren, informeel online leren.

‘’The course introduced participants to the major contributions being made to the field of instructional technology by researchers. Each week, a new professor or researcher introduced his or her central contribution to the field. Participants used a variety of technologies and resources, for example, blogs, virtual online worlds, new updates aggregated from multiple web sites, live streaming video, and web conferencing. Participants were not expected to read and watch everything but to pick and choose content that looked interesting and appropriate to their needs.’’

2. Bij nr 2: Content door studenten gegenereerd bij George Brown College in Toronto. In de opzet van het onderwijs werden rollen gewijzigd. De student werd docent en lerende. De docent werd co-lerende.

‘’The students are divided into research teams and assigned three major software titles in each group. ‘’ … ‘’The professor becomes a co-learner, with a particular role in designing the overall focus and ensuring that the students are learning what they need for their program and their careers. He is no longer the sole voice of authority in the class, as sources from the Internet and the students’ own discoveries result in more voices being recognized. The students are co-researchers, co-testers, and co-documentarians.’’

3. bij nr 3: Blended learning/Hybird learning.
 Met ‘’….Weekly Web Modules which deliver the primary course content. The content features slides with video, animation and text with narration, with each lecture divided into units for easier access and targeted learning…’’

n.b. Het WTR refereerde naar de sleutelbegrippen ook in haar rapport ‘Bakens verzetten’ (hoofdstuk Chaordisch onderwijs en onderzoek, paragraaf subversive teaching). De schrijvers gaven aan:

’Ook recent onderzoek onderschrijft dat drie nieuwe concepten cruciaal zijn voor vernieuwing van de leeromgeving: personalisatie, coöperatie en informeel leren. Wij verbazen ons dat deze nog altijd geen vooraanstaande plek hebben in de strategie van het hoger onderwijs.’’

Voor ‘further reading’: Innovating Pedagogy 2012.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in artikel, e-learning, Rapporten, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s