Hoe gratis is open of hoe open is gratis?

Image
Nederland moet zich voorbereiden, anders wordt straks al het HO omgeven met reclameboodschappen
, vindt José van Dijck (hoogleraar mediastudies UvA) . Zie kop in de NRC van 9 december 2012.

In het artikel in de NRC gaat ze in op de opkomst van de MOOCs. De reden: kosten van formele onderwijs zijn hoog (VS/UK). Studenten zijn online en vinden informatie en onderwijs. De didactische werkvorm wordt steeds aantrekkelijker voor studenten  (gamification, peer feedback, community-learning: er is interactie). Nakijken van student prestaties nu nog via meerkeuzevragen, maar men is ook al bezig alternatieve feedbackvormen voor paper-analyse (via crowd sourcing). Natuurlijk is de certificering nog een kwestie maar daarvoor zijn ook al eerste formele pogingen. En José van Dijck gaat in op het data-driven-learning.

In dit laatste zit haar vrees. Ze beschrijft dat Udacity en Coursera een eigen verdienmodel ontwikkelen met als doel het commercieel exploiteerbaar maken van data-gestuurd leren. Dat wil zeggen: het analyseren van online persoonlijke gedrag (en dus data) van de studenten. Je kunt dit gebruiken voor bijv. het geven van (geautomatiseerde) feedback. Maar je kunt het ook gebruiken voor het gericht plaatsen van advertenties (wat facebook o.a. doet). En ook: MOOCs verbinden met platforms zoals LinkedIn om zo ‘het slimste jongetje/meisje van de klas’ te achterhalen en te koppelen aan (toekomstige) werkgevers (via het vrijgeven van persoonlijke data).

MIT/Harvard/Stanford zullen hun studenten niet verliezen. Maar wel het publieke hoger onderwijs, vreest José van Dijck. Publiek hoger onderwijs moet het steeds meer studenten opvangen met minder budget. Hoewel NL het goed doet met haar toegankelijk hoger onderwijs , beveelt ze aan dat NL wat actiever moet gaan handelen op het gebied van online educatie. En wel :
– MOOCs zijn een inspiratie voor online didactiek; leerprocessen zijn al beïnvloed door social/nieuwe media;
-ook het Nederlandse onderwijssysteem heeft te maken met globale ontwikkelingen; MOOCs zijn geen trend meer, maar een beweging die wordt uitgebaat.

Zij roept op tot het onderzoeken hoe je in het NL-HO online educatieve middelen in het publieke domein beschikbaar maakt en houdt. Wat werkt dan wel en wat niet? Nederland zou daarin moeten vooroplopen. En dan niet vanuit een commercieel oogpunt (zoals Udacity en Coursera) maar om onderwijs publiek en zuiver te laten blijven. Zonder achterliggende belangen en doelen, van de aanbiedende partij, die soms niet duidelijk zijn.

Kortom: voorkom (online) hoger onderwijs in Nederland met reclameboodschappen.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in artikel, Open Course Ware, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Hoe gratis is open of hoe open is gratis?

  1. Pingback: MOOC en de NRC | Open Education

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s