Rethinking education

Bijna elke week komt de Nether nieuwsbrief in mijn inbox. Vaak vind ik de berichten ver-van-mijn-bed-show: interessant maar ik kan er direct niet veel mee. Echter week 47 (2013) bevatte nu eens een berichtje waar ik wel wat langer bij stilstond.
Mijn belangstelling werd meteen geraakt door de titel: Rethinking Education: moderner, flexibeler, en digitaler. Bovendien, toen ik verder las,  wordt in het bericht Open Educational Resources genoemd. Helemaal goed natuurlijk. Blijkbaar dringt de discussie in de Europese Commissie door dat we dat onderwijs toch op een andere manier moeten inrichten en dat OER daar een interessant fenomeen bij kan zijn.

De strategie doorlezend, dan wordt echt ingezet op het terugdringen van de jeugdwerkloosheid (is 23%): de jeugd in Europa moet een kans krijgen: daar ligt de toekomst. Een vernieuwd flexibel onderwijssysteem is nodig.

’Volgens de nieuwe Rethinking Education Strategy van de Europese Commissie (EC) moeten flexibelere onderwijssystemen beter in staat zijn aan te sluiten op de vraag naar vaardigheden en competenties vanuit de markt. ‘’

Bovendien matched  het aanbod van opleidingen niet met de vraag van de markt. We leiden te veel studenten op voor banen die er niet zijn (e.a.o.). Dan is nodig dat:

  • Onderwijs/opleidingen moeten sneller en flexibelere aansluiten bij de vraag van de markt.
  • Om te kunnen verzekeren dat onderwijs beter  voldoet aan de behoefte/vraag van de student (tbv de motivatie) en van de markt: toets methodes vernieuwen.
  • Daarvoor is nodig weer het opschalen van het gebruik van ICT in onderwijs en ook OER.
  • de relatie / koppeling werkveld en onderwijs versterken: breng bedrijven in de klas;

Een manier om te komen tot flexibiliteit, toegang tot onderwijs en sneller kunnen ingaan op de behoefte in de markt, dan is nodig:

‘’Daarnaast moet technologie onderwijs breed geïntegreerd worden, zodat zowel studenten en docenten profiteren van de voordelen van ICT en Open Educational Resources (OER)’’

De onderwijsvraag wordt steeds groter. En de verwachting is dat de HO- instellingen in Europa deze vraag niet aankunnen. Zie uitspraak Androulla Vassiliou of haar blog. Zie ook uitspraak Anka Mulder nav een berekening vanuit de UNESCO op de OWD 2012 (min 20.15-20.33).

De strategie presenteert een aantal aanbevelingen (ook te lezen in de nieuwsbrief), die ik samenvat in:

  • Werk samen (privaat onderwijs-publiek onderwijs/deel kosten
  • Informaliseer: erken competenties opgedaan in formeel en informeel onderwijs.
  • Personaliseer: sluit aan bij de behoefte van de lerenden en de markt.
  • Zorg voor goed opgeleide mensen: (*) zorg dat jeugd niet uitvalt en opgeleid wordt voor de behoefte van de markt; (*)zorg dat laag opgeleiden zijn opgeleid (HO; denk na over kortere opleidingen om sneller en flexibeler aan deze behoefte te voldoet; (*) focus op de basisvaardigheden (taal o.a.).
  • Integreer ICT en OER in het curriculum: technologie kan nog beter worden benut; content is er en kan beter worden hergebruikt.

Eén van de verwachte acties is Opening up Education, ergens midden 2013.

Dit raakt alle thema’s van mijn blog:

  • Mobiliteit qua leren: formeel en informeel onderwijs benuttenen, op maat leren (leren in een internationale wereld; leren zonder grenzen).
  • Versterken van leren waar mogelijk met ICT (inclusief OER): de mogelijkheden van ICT kunnen meer benut worden (online en blended leren, samen leren, netwerkleren ).
  • Flexibiliteit in opleiden: combineer formeel en informeel onderwijs , maak gebruik van internationaal onderwijs (leren zonder muren, netwerkleren).
  • Toegankelijk maken van onderwijs en content: open onderwijs EN benut de content die overal beschikbaar is ( open access tot leren).

n.b. Samen met de SIG OER hebben we de vragenlijst ingevuld om mee te denken en te bevorderen dat OER verder wordt verkent.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Internationaal Onderwijs & ICT, Levenlang Leren, Open Course Ware en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Rethinking education

  1. Ellen Simons zegt:

    Met vriendelijke groet,

    Ellen Simons Adjunct-directeur

    Avans Hogeschool Leer-en Innovatiecentrum Postbus 90.116 4800 RA Breda. Tel. 076-5250490 E-mail: pmg.simons@avans.nl

    Op 24 nov. 2012 om 15:40 heeft “Mobiliteit&OpenOnderwijs ” het volgende geschreven:

    > >

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s