Educause 2012 Disruptive innovation

We like to have disruptive innovation, as long as they are not too disruptive’(vragensteller tijdens een sessie tijdens educause).

Tijdens de Educause werd in de sessies (o.a. de sessie van Horn) (die ik bezocht) toch opvallend vaak aangegeven dat technology vraagt om redesign van onderwijs (it’s not about technology).  Daarbij werd aangegeven dat dit tegelijkertijd  een hele zoektocht is. De doorwerking van echte innovatie zoals open onderwijs/MOOCs of e-Textbooks, is er nog niet. Tijdens individuele gesprekken en de sessies op Educause merkte ik dat het toch neigt naar ‘de manier waarop men gewend is onderwijs te organiseren- ontwikkelen-geven, vasthouden maar met recente tools’.
Zoals Elliot Masie (min 39-40) over de MOOCs aangaf: de MOOC is een nieuwe vorm (nabootsing) van een classroom lecture (zoals radio >TV).

En het is ook lastig! Zelf ben ik ook aan het zoeken wat goede innovatie-wegen zijn. Wat ik bijvoorbeeld hoorde, wat innovatie belemmerde (herkenbaar in NL en dus ook de HvA) dat de faculteit is georganiseerd rondom ‘seat-time’. Dat wil zeggen hoeveel credits is gekoppeld aan een module; dat is gekoppeld aan ontwikkel- en uitvoeringstijd van de docent. En daarvoor wordt je dan, als docent, betaalt. E-learning, nieuwe tools, nieuwe concepten worden dan als ‘extra’ ervaring  ( zie fotootje hierboven). Waarom zou een docent dan onderwijs herontwerpen? Echte innovatie vraagt, werd aangegeven, om een kanteling, andere organisatieaanpak, andere financieringsmodellen, andere taaktoekenning. Bijvoorbeeld meer denken vanuit doelen, te bereiken competenties.

Kortom: we willen graag disruptive zijn, we zien de mogelijkheden. Maar als het erop neerkomt graag niet te disruptive. want daar is de inrichting en organisatie van ons onderwijs niet op ingesteld.

Ingrediënten die de Educause aanreikte, en ik wil vasthouden:
– denk en handel vanuit connectivity en co-creatie en communities: maak gebruik van de kracht en kennis van de crowd (dit vraagt een andere insteek en organisatie binnen een instelling); bundel enthousiasme en expertise; betrek mensen in het proces ipv meedenken met een product;
– denk en handel vanuit personalisatie: de mogelijkheid bieden voor eigen ‘kleur’ bepalen en ruimte voor eigen inbreng en eigen betekenis geven; niet aanbodgericht maar vraaggericht wat niet betekent dat er vrijblijvendheid is – dat je als individu mag doen en laten);
– denk en handel vanuit experimenteren: je leert veel meer van fouten maken dan van successen; creëer omgevingen waar je veilig kunt experimenteren;
– denk en handel vanuit re-design van onderwijs: denk en handel vanuit andere didactiek en andere rollen (docent, manager);
– en denk en handel niet vanuit tools maar veel meer vanuit de mogelijkheden die tools in zich dragen;
–  denk en handel vanuit visie en doel: en draag dit uit. Probeer zo concreet mogelijk te zijn ( wat natuurlijk wel lastig is omdat innovatie ook vaak en beeld is, een richting ); en start dan met het zetten van kleine stapjes en in beperkte tijdsperiodes met het uiteindelijke doel voor ogen (ongeveer de agile methode bij software ontwikkeling).

(foto: genomen tijdens de sessie van Lovett&Sannier&Seidman&Mazoue)

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, onderwijsinnovatie, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s