Educause 2012 De Mythe van MOOCs

Tijdens Educause 2012 ben ik naar de sessie van Koller en Voss (zie ook artikel in Knowledge Warton) geweest over MOOCs. Ze kondigden MOOCs aan als de een revolutionaire ontwikkeling. Koller is manager van Coursera (Stanford): platform voor 200 MOOCs aangeboden door diverse bekende universitaire instellingen (ook Universiteit Leiden) met 1,5 miljoen studenten . Zij liet zien dat het niet alleen een online course is, vrij toegankelijk voor iedereen. Zij liet ook zien hoe het onderwijs werd ingericht: automatische feedback, directe feedback gebaseerd op (learning) analylics, automatische certificering, communities etc. Dit laatste moet ook wel omdat vele vele studenten deelnemen aan een MOOC.

Ik was wel benieuwd hoe Koller en Voss (Vice President & CIO University Maryland) over MOOCs vertelden. Want tijdens Educause veranderde mijn beeld enigszins ten aanzien van het fenomeen MOOCs. Mijn beeld was dat het vernieuwend was (disruptive; zoals ook aangegeven door Koller en Voss) en een breed gedragen fenomeen in de VS is.

Wat ik zag was dat de MOOC niet zo disruptive te zijn. Zoals Elliot Masie aangaf (vanaf min 21): MOOCs zijn een vervanging van de classroom lecturers. In gesprekken en sessies kwam het beeld naar voren dat MOOCs met name voor exposure worden ingezet.  Iets wat, volgens mij, Voss bevestigde in de sessie. Maryland doet met Coursera mee niet vanwege het concept maar vanwege het feit dat andere CIO’s al meededen. Men wilde niet achterblijven. Of ook zoals een iemand aangaf in een gesprek met mij: het gaat om hoeveel studenten je online hebt: 200.000 of 300.000. Er is weinig innovatie: weblecturers, fora en zelfstudie. Het feit is wel dat iedereen mag inschrijven.
Simons en Downes hadden een hele andere intentie: connection, samenwerken en -leren, delen van kennis en content, en natuurlijk: open. Shirky gaf dat aan in zijn keynote: de ‘O’ van MOOC is belangrijk: open. En niet de ‘M’ (massive).
Dus Coursera is massive en neigt naar exposure ( voor de docent en voor de instelling ).

En over ‘breed gedragen fenomeen’: in de laatste keynote (Ayers) werd tussen neus en lippen nog iets interessants gezegd. Wie mogen meedoen met Coursera, dat zijn toch veelal de prestigieuze instellingen. Waarom niet de publieke universiteiten, de colleges? Wie doen mee en waarom en wie worden ermee bekend? Hoe open is Coursera? MOOC is een fenomeen (wat ik zag) die geïnitieerd wordt door bekende universiteiten of door een individuele professor die online wil gaan. Velen praten volgen het fenomeen, schrijven erover (ook tijdens de Educause) maar de MOOC staat, in vergelijking tot het totale VS-onderwijs, nog maar aan het begin en bij een specifieke onderwijsgroep.

Voor mij blijft wel overeind staan dat ik de initiatieven interessant vind en stappen zet richting ‘open’.  Voor mij is die ‘O’ van de MOOC belangrijk vanwege de toegankelijkheid van onderwijs en kansen voor mobiliteit. Misschien moet je met de wijze waarop MOOCs dan nu worden ontwikkeld, beginnen om uiteindelijk uit te komen bij Open Onderwijs waar het niet gaat om / massive’ maar waar de lerende connected is.

Andere artikelen: MOOCs.(over kwaliteit, accreditatie)

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, Open Course Ware, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

