Educause 2012 Vijf Tech Trends volgens De Chronicle-HE.

Tijdens Educause 2012 beschreven sprekers van ‘The Chronicle of Higher Education’ vijf Tech Trends. Ze waren niet nieuw voor mij, maar toch….

1. Docenten, professoren, leraren starten hun eigen onderwijs op internet
Zie de opkomst van de MOOCs. Docenten doen dat in hun vrije tijd of starten er zelfs een eigen platform mee (Udacity ; Coursera ; edX). Het voorbeeld in de sessie van de Chronicle: Tyler Cowen.

2. Textbook? What is a textbook??
In de VS is 2 procent van al het leermaterialen een e-textbook. Studenten gebruiken nog steeds veel meer printversies. Wel komt een verschuiving naar de combinatie: print en digital . Het digitale heeft dan verschillende formats: video, tekst, audio, foto. Vandaar dat ze aangeven dat de titel e-textbook’ niet een juiste is: het dekt de lading niet.
In hun verhaal werden de uitgeverijen besproken. Zij hebben hier een groot belang. Vraag was: wie wordt de iTunes van de e-textbooks?

3 De opkomst van data-analyse en verantwoording
Het bewijs was al het programma Educause 2012. Veel sessies over big data en learning analytics. We stoppen veel effort en geld erin, leren studenten? Dit kan door bijvoorbeeld data- analyse worden achterhaald.

4 Verantwoordelijkheid voor het gebruik van technology
Social media en andere tools leiden soms tot een overload aan info en mails en roep om reactie (bij twitter, whatsapp etc). Hoe daarmee omgaan? Voor sommigen een last. Voor anderen een lust.
In ieder geval werkt een maatregelen zoals een social-media-loze week organiseren niet, blijkt proefondervindelijk.
(deze shift vond ik een beetje gezocht…)

5 Terug naar digital divide(s)

Studenten vinden het gebruik van een laptop in de klas belangrijk. Het gebruik van een e-reader ligt op de laatste  plaats. In de VS is nog steeds de laptop de meest verkocht device.

En wat studenten mobiel het meeste doen (in de VS): toegang zoeken tot websites en cursumateriaal , toegang verkrijgen tot de ELO en het checken van cijfers.

Lees de ECAR 2012 national survey!

Heel kort samengevat:

  • Docenten ‘hacken’ in toenemende mate het formele onderwijs
  • Er is steeds meer behoefte aan een rechtvaardiging van het effect van onderwijs. We stoppen veel effort en geld erin, leren studenten? Dit kan door bijvoorbeeld data- analyse worden achterhaald. Docenten ‘hacken’ in toenemende mate het formele onderwijs
Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, Rapporten, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Educause 2012 Vijf Tech Trends volgens De Chronicle-HE.

  1. Hans Havinga zegt:

    Voor mij toch wel redelijk nieuw deze trends. Dank je Ria voor het doorgeven.
    Dat docenten steeds vaker het formele onderwijs ‘hacken’ is een mooie aanvulling op wat ik elders beweer: het traditionele hoger onderwijs zal iets moeten met informeel leren. Het informeel doceren had ik tot jouw samenvatting over het hoofd gezien.
    http://havingacom.wordpress.com/2012/11/06/onderwijskundige-revoluties-zijn-gratis/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s