eBooks en eTeksten

Als je eenmaal door een onderwerp bent getriggerd, lijkt het alsof je het overal tegenkomt. Zo’n onderwerp is nu bij etextbooks. In de blogs (op SURFspace) over OpenEd (dag 1/dag 2/dag 3).

Dag 1
‘’David Harris (Connexion) vertelt over het Open Stax College, dat studenten open tekstboeken van hoge kwaliteit aanbiedt. De online variant is gratis, de printversie kost een fractie van reguliere studieboeken.’’

Dag 2
‘’Megan Beckett van Siyavula uit Zuid-Afrika presenteerde ervaringen van een aanpak voor de ontwikkeling van open tekstboeken’’

Dag 3
In de wrap-up: ‘’De nadruk ligt (misschien mede daardoor) sterk op de financiële OER-drive, zoals de kostenbesparing door de inzet van open tekstboeken en de goedkope certificaten van open cursussen.’’

Er werd al aangegeven dat in de VS de etextbooks zo’n grote vlucht maken, omdat het met name een  financiële aanleiding heeft. Schoolboeken en –methodes zijn schreeuwend duur daar. Een financiële drive kan aanzetten tot samenwerken tussen vakdocenten e.a. partners. Het is daar dan ook een interessante drive voor het publiceren van OER. In Nederland gaat dat toch, denk ik, anders. Daar zal het meer moeten gaan over de didactische inzet, het gemak om onderwijsleermateriaal te kunnen updaten en het gemak om snel en gevarieerd onderwijsleermateriaal beschikbaar te kunnen stellen aan studenten.
Zodoende verwacht ik dat etextbooks een stimulans kunnen zijn voor docenten om hun  onderwijsleermateriaal open beschikbaar te stellen. Bij de HvA proberen we het althans via deze route.

Een heel mooi exemplaar kreeg ik via de mail binnen: Innovating Pedagogy 2012: New report from Open University, UK.
Het is een mooi exemplaar van een etextbook. Eén van de hoofdstukken gaat in op de ebook (en dan heb je ook teksten nodig om in die ebooks te openen).

Mogelijkheden voor inzet zijn:
Social learning en dynamiek: studenten die al samenwerkend teksten vergelijken, annoteren, aanvullen, commentariëren en verrijken; En via het achterlaten van notes, highlights e.a. kunnen layers ontstaan van gedeelde annotaties; Of: via social tools tegelijkertijd werken aan teksten omdat je ziet wie er ook leest en aantekeningen maakt (zoals wikipedia) ;
Functies benutten: de teksten zelfs bestaan uit video, foto,  audio, teksten maar je kunt ook verrijken met video, foto, audio, teksten;
Volgen van studenten en feedback geven: via tools volgen waar studenten bij het lezen van de etextbook is en waar vragen zijn (in de notes) direct feedback/diagnostische feedback geven. Hiervoor moet nog wel een systeem worden ontwikkeld om dat te kunnen doen.

Eigenlijk gaat dit verhaal over: benut de functies en mogelijkheden van de ebook/ereader in het onderwijs. En overweeg minder te printen. Maak als opleiding/vakdocenten e.a. daarvoor (a) zelf eteksten (en de teksten zijn open beschikbaar) en (b) kijk vooral naar de eteksten die er al zijn, en er zijn er plenty! En vergeet niet daarbij dat studenten ook kunnen worden ingezet bij het maken van teksten om die weer (als docent/ student/ werkveld) te verrijken.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in e-learning, etextbook, Open Course Ware en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op eBooks en eTeksten

  1. Robert Schuwer zegt:

    Mooi verhaal Ria. In de blogs over de OpenEd formuleerden we het idee om a la Siyavula in Zuid-Afrika ook een soort Bootcamp te organiseren om hier tot een open textbook te komen. Uiteraard zal het daarbij niet gaan om een papieren versie, maar een open etextbook. Hierbij zou het platform zo moeten zijn dat je in verschillende formaten kunt publiceren (papier, ePub, pdf,…). Denk je dat dit niet zal aanslaan omdat hier in Nederland minder een financiële drive zou zijn? Je zou vakdocenten van verschillende instellingen hier instellingsoverstijgend iets kunnen laten ontwikkelen, waarbij ze ook van elkaars ideeën en ervaringen kunnen leren. Dat zou een meerwaarde kunnen zijn om deel te nemen.

  2. Hans Roes zegt:

    Onlangs kwam ik een fraai voorbeeld uit Finland tegen waar een groep docenten in een weekend samen een wiskundeboek schreef: http://creativecommons.org/weblog/entry/34643 Zoiets zou in Nederland toch ook mogelijk moeten zijn?

  3. Ria Jacobi zegt:

    Dag Robert, Dat had ik al gezien: leek me een erg leuk idee. Ik denk dat vanuit de HvA daar wel belangstelling voor is, inclu mijzelf. Ik weet niet of dat dan een financiële drive is.. vanuit de HvA denk ik een innovatie-drive.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s