OER Holland en OER HvA

Deze week is al in diverse twitters, websites en blogs gerefereerd aan het onderzoek van SURF en de OU over de stand van zaken Open Educational Resources in Nederlandse Hoger onderwijs. Een samenvatting is te vinden op SURFspace.

Opvallende aspecten:

  • Universiteiten zijn actiever dan HBO’s en zien de meerwaarde
  • De HO-instellingen zijn (nog steeds) in de aanloopfase, maar dit zal spoedig veranderen

Drie belangrijkste redenen om OER in te zetten:

  • Profilering van de instelling
  • Aantrekken van de juiste studenten en het maken van een juiste studiekeuze
  • Het bereiken van nieuwe doelgroepen

Een opvallende gedachte in de samenvatting (het onderzoek), vond ik,  is de reden waarom instellingen nog niet met beleidsvorming rondom OER bezig zijn. In stellingen stellen andere prioriteiten zoals het verhogen van de onderwijskwaliteit en de onderwijsrendementen. Alhoewel OER op bepaalde punten deze aandachtspunten kan versterken, neemt men dit niet mee.
Het onderwerp is nog nieuw.

Maar de meerwaarde is er. Denk aan zoals de ondersteuning van studiekiezers (bijv. door weblecturers). Denk aan kennis-opfrissen en lacunes van kennis vullen, dit kan het rendement verhogen. Denk aan aansluiten bij diverse leerstijlen door inzet van diverse type content. En denk ook aan het feit dat juist door materialen open beschikbaar te stellen dit ten goede komt van de kwaliteit van onderwijsleermaterialen. Als laatste: denk ook aan kennisvalorisatie: kennis beschikbaar stellen voor de maatschappij.

OER HvA
Een mooi aanleiding om heel kort aan te geven hoe de HvA (waar ik werk) OER oppakt. In de tijd van het onderzoek waren we nog maar net met de discussie rondom OER-beleid bezig, dus konden dat nog niet vertellen. Echter de HvA is met een groot programa bezig rondom inzet van nieuwe media/ICT in het onderwijs (titel: Learning Tomorrow). Eén van de programmalijnen gaat om de ontsluiting van onderwijsleermaterialen. In de programmalijn willen we aansluiten bij de meerwaarde van open beschikbare onderwijscontent voor de docent: het ontwerpen en geven van onderwijs. Daarnaast is het van belang alle (rand)voorwaarden goed te organiseren om onderwijscontent te kunnen ontsluiten. Hierbij kun je denken aan licenties, auteursrechtenloket, repository, vindbaarheid etc. Via een paar pilots is het idee docenten e-textbooks te laten samenstellen (soort e-syllabi) gevuld met een mix van reeds beschikbare materialen (en dan aanpassen aan eigen situatie) en eigen materialen. Daarbij staat eenvoud mbt hergebruik en gebruikersvriendelijkheid voorop.

Eigenlijk werken we toe naar de docent met (1) een curatorrol: een online omgeving samenstellen obv onderwijscontent waar de student mee gaat werken en (2) een soort kunstenaarsrol door de content te verrijken en/of zelf content toe te voegen c.q. studenten content te laten maken en toevoegen.

De discussie rondom OER gaat altijd over de meerwaarde (waarom zou een instelling haar materialen openstellen?). Welke strategische doelen er ook zijn: uiteindelijk zal de docent zijn/haar onderwijsmateriaal open beschikbaar gaan stellen. En waarom zou hij/zij dat doen? Profilering, studiekeuze zijn voor de docent niet de eerste redenen. Wel als de docent merkt dat hij/zij sneller, rijker, gevarieerder onderwijs kan ontwerpen. En dat hij/zij merkt dat studenten, door zijn/haar ontworpen leeromgeving, gemotiveerder studeren (zoals door webcolleges in te zetten).
We zitten nog maar in het begin, maar proberen deze lijn uit te zetten: vanuit de meerwaarde voor het onderwijs/de docent.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Course Ware, Rapporten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op OER Holland en OER HvA

  1. Hans Havinga zegt:

    Hallo Ria, Mooi om te lezen hoe jullie bezig zijn om docenten te stimuleren om OER’s te produceren. Het onderzoek zette mij ook aan tot het produceren van een blogje http://havingacom.wordpress.com/2012/10/15/open-onderwijs-is-motor-achter-open-resource/.
    Al kies ik een andere invalshoek, we stemmen overeen in onze conclusies: OER’s produceren vraagt allereerst om een (uit)gedragen visie. Succes en vriendelijke groet, Hans

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s