Trendrapport van de Wetenschappelijk Raad van SURF. Mijn te verzetten bakens.

Het vierjaarlijks Trendrapport van de Wetenschappelijk Raad (WTR) van SURF is uit: 20 september werd het gepubliceerd. De titel is in 2012: ‘De bakens verzetten’.

Hoofdvragen voor deze trendrapportage is:
In hoeverre kunnen de instellingen voor het hoger onderwijs en onderzoek ‘hun ‘gebruikers ondersteunen? En in hoeverre zijn de instellingen, gegeven de ICT-trends, voor de gebruiker overbodig? Kortom: Grijpen het hoger onderwijs en onderzoek alle kansen die ICT biedt?

De gebruikers zijn: studenten, docenten, onderzoekers en bestuurders.

Thema’s die worden uitgewerkt in het rapport:

  • De technologische ontwikkelingen en hun invloed op het proces van wetenschappelijke data-analyse, onderwijs en bedrijfsvoering;
  • De eisen aan de publicatie van onderliggende data, het energieverbruiksvraagstuk en ontwikkelingen in de commerciële clouds;
  • Jurisdictieonderwerpen en conflicten recht: alles te maken met de handelingen op internet;
  • Hoe ruimte bieden aan instellingen voor instellings- en grensoverschrijdende innovatieve initiatieven (verbinding van bestaande structuren en komen tot innovatie);
  • Hypes (de multitaskende student bestaat niet!);
  • De betekenis van ICT voor het vakmanschap van docenten in het HO (inzet van het TPACK model);
  • De ontwikkeling van ICT/internet voor de wetenschappelijke  informatievoorziening, voor onderzoekers en voor de bibliotheek (de cloud als nieuwe bibliotheek);
  • Strategisch samenwerken in onderwijs een innovatie rondom ICT (profileteren we voldoende van de kennis, hulpmiddelen en faciliteiten die elders beschikbaar zijn?).

‘De bakens verzetten’ mondt uit in zeven aanbevelingen. Wilfred Rubens noemt ze in zijn blog + geeft een mooie samenvatting. Dat ga ik hier niet herhalen.

Wel wil ik even ingaan op de aanbevelingen, oproepen die voor mij aanspreken en die ik wil meenemen in mijn werk. Of anders: waarin ik mijn bakens wil verzetten.

  1. De oproep van de WTR om, als instellingen, veel meer de gaan samenwerken En dit als het gaat om opslag, technische infrastructuur of allerlei applicaties. Geld en tijd wordt besteed aan het in stand houden van eigen diensten infrastructuren terwijl je het samenwerken (als groep instellingen) , landelijk (via SURF) of via de cloud kunt organiseren en oppakken.
  2. Ik vond de oproep voor ‘chaordisch’ onderwijs en onderzoek aansprekend. Men beveelt aan om ruimte te maken voor creativiteit en innovatie en wordt geen fabriek die vanuit efficiëntie en aantallen opereert. Geen standaardisatie maar educatie op individueel talent gericht. Het gaat niet om indiviudeel leren maar om leren in sociale netwerken.
    Wel leuk om te noemen dat het hoofdstuk ‘chaordisch onderwijs en onderzoek’ drie nieuwe concepten vanuit recent onderzoek beschrijft: personaliseren, coöperatie en informeel leren. Is dat nu net niet de kapstok die we bij de HvA als uitgangspunt nemen voor ons programma ‘Learning Tomorrow’. En dit is tevens een leidraad voor de re-design van het HvA-onderwijs.
    In het rapport (hst 6) wordt nog een pleidooi voor academisch digitaal storytelling gehouden. Die noem ik hier nog, als uitwerking van chaordisch onderwijs.. Studenten en docenten gaan samen op ontdekkingstocht om na te gaan hoe rich media ingezet kan worden in diverse leerprocessen en leeromgevingen. Beelden werk sterk en verhogen de kwaliteit van onderwijs. Maar wel juist inzetten.
  3. En dan: bouw aan evidence-based innovatie van het onderwijs. Voorop moet staan het aantoonbaar effect van ICT-gebruik in het onderwijs. Een eerste stap is het ontmythologiseren van de rol van ICT in het leren van studenten. Een tweede stap is de benadrukking van het belang van de rol van de docent (deze rol boet niet in, juist niet!) en de derde stap beschrijf de ICT-toepassing precies. Want dan is de impact op het leren vanuit wetenschappelijke theorie te verantwoorden..

geïnterpreteerde note:
Chaordisch onderwijs = hierbij gaat het om creatieve chaos, maar er is ook aandacht voor noodzakelijke regels, efficiency en organisatie. Het gaat om: creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Een paar voorwaarden die aangeven wat chaordisch is: principes zijn leidend; er is interactie tussen de onderdelen van het systeem (bedrijf/onderwijs etc); men leert op basis van feedback (lokale informatie);  de organisatie werkt op basis van  netwerken van kleine autonome (zelfbesturende) cellen die functioneren op basis van autonomie en gelijkwaardigheid van de deelnemers.

Het WTR rapport: ‘De bakens verzetten’

Het persbericht van SURF: Persbericht

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in e-learning, Rapporten, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s