WEER MOOC

MOOCs zijn in. Per week start er wel eentje, zo lijkt het. Zo ook wordt er bij de UvA vanuit Communicatie Wetenschappen eentje ontwikkeld (hoorde ik).
In de UK gaat in oktober 2012 een MOOC van start over Learning Design Massive Open Online Course (MOOC). Interessant allemaal. Deze week kwam ik daarover een blogstukje tegen van Ale Armelli die in het team zit om deze MOOC te ontwerpen. En dat zette me aan tot denken. Wat is nu eigenlijk een MOOC?

Want bij het lezen van dat blogstukje dacht ik wel: wat is het verschil met een gewone offline cursus organiseren.. Houdt ze bijvoorbeeld ook rekening met ‘massive’. Dus: pas je de ‘oude’ ontwerpregels toe op nieuwe vormen van onderwijs.

In een artikel (The MOOC Survivor, die ik via de Linked-in groep SIG OER las, wordt ook o.a. een vergelijking getrokken/gevraagd tussen een ‘gewone’ instellings-cursus en een MOOC. Of anders gezegd: de studenten die de MOOC hadden gevolgd vonden het niet veel anders dan de gewone cursus van hun instelling. Het was in ieder geval niet slechter.
Ik vraag me hevig af wat er gebeurd is: als er geen verschil wordt ervaren wat is er dan MOOC-achtig aan? Waarin onderscheidt de MOOC zich? Is een gewone instellings-cursus en dan geheel online aanbieden (met de certificering) niet gewoon afstandsonderwijs.
Want als het niet zo onderscheidend is dan heb je ook discussies (Rubens&Schuwer)over uitval, motivatie, toetsing, kwaliteit instructor….

Ik heb toch begrepen dat de kenmerken van een MOOC zijn (zie ook wikipedia):
– creatief;
– open: er ontstaat kennis door activiteit en interactiviteit in de MOOC ;
– multi-disciplinair;
connected: gebruik maken van kennis die wordt toegevoegd;
– netwerking: begint of bouwt voort op communities;
– ad hoc en niet altijd gestructureerd;
– delen van expertise in de groep;
–  vrij te volgen.

Maar dan lees ik dat er verschillende type MOOCs zijn (blog W. v. Valkenburg):

  1. Network based (Change.Mooc van Siemens & Downes)
  2. Task-based (ds106)
  3. Content-based (Coursera)

En toch kom ik op mijn eerste gedachte terug: waarin onderscheidt zich dan 2 en 3 bij het aanbieden van een online cursus voor misschien iets meer dan 30 studenten/met vrije inschrijving/en gratis (voor zover dat nu nog kan)?

Ik ben zoekende….

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Course Ware, Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

