4p’s en OER

Dit weekend even tijd genomen om de stapel artikelen die ik heb wat dunner te maken . Onder andere een artikel met de titel: The OER mix in Higher Education: purpose, process, product, and policy (juli 2012). Deze 4 P’s zijn begrippen vanuit de marketingcontext. Klinkt interessant, dacht ik. De schrijvers (Samuel Nikoi en Alejandro Armellini (Leicester, UK)) veronderstellen dat bij verschillende mixen van OER er ook verschillende type benaderingen ontstaan. Hiermee kunnen instellingen meer richting geven aan de ontwikkeling van OER in hun instelling: =waarom, hoe, wat, waartoe). Uit het project waar de schrijvers bij betrokken waren (OTTER) kwam naar voren dat de 4P’s een handreiking gaf.

De schrijvers concluderen dat verschillende doelgroepen (managers, staff, studenten) aangeven de voordelen van OER voor studenten, staff, organisaties, zelf-lerenden te zien. Maar er zijn ook veel vragen. Een vraag is bijvoorbeeld wat instellingen doen om de intentie ‘open’ zo breed mogelijk in te voeren? Bovendien geven ze aan dat er veel initiatieven zijn en dus ook veel invloed en stimulans op het produceren van OER. Want onderzoek wijst uit dat nog niet bewezen is dat OER een impact heeft: er is nog weinig beleid en bewezen meerwaarde. En er is ook weinig bekend over wat transformatie van onderwijs door OER praktijk. Er is dus nog veel te doen.

Wat ik verder wel inzicht gevend vond, waren de tabellen waarin de schrijvers uiteenzetten wat senior managers (M), staff (S) en studenten (St) zeggen over de 5 volgende punten (een paar puntjes uitgelicht):
1. De percepties over het concept OER
(bijv: M = gaat samen met open access; St= verrijkte materialen; St=vrij toegankelijkheid)
2. De redenen voor produceren van OER
( bijv: M = branding; S= internationale studenten trekken; St=afstandsleren mogelijk maken)
3. OER beleid
(bijv: M= promoten van open cultuur; S = ondersteuning training; St = instellings-commitment voor OER)
4. De meerwaarde van OER in HO
(bijv: M= onderwijs vermarkten; S = weghalen van hindernissen tav leren; St = toegang allerlei onderwijsmateriaal (diversiteit) )
5. De OER duurzaamheid
(bijv: M= pilots subsidiëren; S = weten wie OER-ontwikkeling betaalt)

Aan het einde geven de schrijvers nog aan:
‘The power of openness, in its manifestations, to change higher education for the better, should not be underestimated.’

Woorden die we maar voor ogen moeten houden.

Voor artikel zie de volgende link: The OER mix in higher education

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in artikel, Open Course Ware en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s