Internationale mobiliteit 2011-2012. Studie van de NUFFIC

Sinds 2010 stelt de NUFFIC, jaarlijks de publicatie ‘Mobiliteit in beeld’ op. In deze publicatie schets de NUFFIC de recente ontwikkelingen in de internationalisering van het Nederlandse HO.

Wat zien we:

  1. Tussen 2010-2011 en 2011-2012 is er opnieuw sprake van een toename van het aantal buitenlandse studenten in Nederland. Het percentage ingeschreven buitenlandse studenten ging van 8,1% naar 8,4%.
  2. In het collegejaar  2011-2012 studeerden 87.100 buitenlandse studenten een volledige studie / een deel van de studie in NL.
  3. Er studeren meer buitenlandse studenten in het HBO dan in het WO.
  4. Echter het aantal buitenlandse studenten neemt meer toe bij de NL-universiteiten dan bij de hogescholen, en meer in de masterprogramma’s dan op bachelorniveau.
  5. De meeste studenten komen uit Duitsland, dan China, dan België.
  6. Vakgebied: wo (qua percentage): landbouw; (qua aantal): economie & hbo: qua percentage: kunsten; qua aantal: economie. De meeste buitenlandse studenten zitten op de Gerrit Rietveld Academie en daarna de universiteit Maastricht (qua percentage). Kijkend naar de aantallen dan staat de UM op de eerste plaats.
  7. Europa blijft, wereldwijd, de belangrijkste omgeving voor de internationale mobiliteit. Wel neemt het belang van Oost-Azië verder toe.
  8. Ook stijgt het aantal NL-studenten dat in buitenland studeert (46.300 studiejaar 2011-2012)…
  9. ..hiervan de meeste in de UK, dan België, dan Duitsland, dan de VS.
  10. Het percentage buitenlandse studenten, als deel van de eigen onderwijspopulatie, ligt in NL onder het EU-gemiddelde. Maar vergeleken met andere West-Europese landen ontvangt NL wel een hoog relatief percentage buitenlandse studenten (met name uit Duitsland).
  11. Meer studenten maken gebruiken van het zgn ‘gap year’. Een tussenjaar tussen einde middelbare school en de start vande vervolgstudie. De studie-uitval onder de studenten die zo’n gap year hebben gebruikt om een studiekeuze te maken  blijkt minder te zijn dan de studenten die geen gap year hebben genomen.

Conclusie: het gaat de goede kant op! Maar kan beter. Vooral als blijkt uit het CBP-rapport internationalisering een economisch positieve bijdrage geeft aan de welvaart en overheidsfinanciën. Daarover besteed ik zeker nog een blogje aan.

Persbericht voor een uitgebreidere samenvatting

De rapportage zelf te downloaden: Mobiliteit in beeld.

En nog de belangrijkste kerngetallen: Key-figures.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Rapporten, Teaching International Students en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s