Stimuleren van open leermiddelen

Afgelopen week de eerste bijeenkomst gehad van de sectorkamer HO van Wikiwijs. Ik kwam met een inspirerend gevoel uit deze bijeenkomst.
Inhoudelijk voel ik me er erg in thuis omdat het gaat over de stimulering van Open Leermiddelen binnen Nederland. Voor mij is deze sectorkamer dan ook een manier om een bijdrage te kunnen leveren aan het stimuleren van het ontsluiten van onderwijsmateriaal in HO (het doel van de sectorkamer). Maar natuurlijk ook binnen de Hogeschool van Amsterdam, waar ik werk.

Open Leermiddelen (OL) staat nog niet op de agenda in HO-land. Dat bleek al snel uit een onderzoek van de OU&SURF (publicatie komt nog). Er moet nog veel gebeuren: bewustwording ten aanzien wat OL is. Maar ook andere zaken die uit de discussie naar voren kwamen die gaande zijn in HO-Nederland.
– Er is een terugtrekkende beweging in HO-NL dat wil zeggen, met gaat zich weer eerder naar binnen  richten dan naar buiten. Zie bijv. het artikel over de transparantie van de prestatieafspraken in Science Guide .
Jammer,  want juist het samen op trekken, delen komt HO ten goede. Ook als we het hebben over online onderwijs (Social Media, Open Leermiddelen, e.a.) geven zoveel mogelijkheden tot onderwijsinnovatie en effectievere onderwijsinrichting. Bijvoorbeeld in de deeltijdopleidingen: zouden we daar niet veel meer met Open Leermiddelen moeten gaan werken.
Kennismanagement: er is nog het nodige te doen op het gebied van docentprofessionalisering om echte vernieuwing op gang te brengen.  Werken vanuit werkvormen en onderwijsvormen die we kennen is vaak het eerste wat we oppakken. Maar integreren van nieuwe middelen en daarbij dan ook nieuwe mogelijke didactiek is vaak lastig. Dit neemt tijd. Dit vraagt om ‘verbeelding’, dit vraagt om durf en experiment. Niet zullen we de digitale didactiek in het onderwijs zelf moeten stimuleren maar ook van trainingen, BKO-trajecten, workshops. Teach what you preach.
HRM inzetten: opnemen in functioneringsgesprekken dat docenten/medewerkers delen/innoveren/bijblijven .. dus ook digitale didactiek. Waarderen, zichtbaar maken  en bespreken.

Ik zie Open Leermiddelen als een middel om het digitaliseren van het onderwijs te stimuleren en ook de als kans voor onderwijs innovatie. Bijvoorbeeld zie je nu al dat docenten zich realiseren dat het opnemen van hun college’s mogelijkheden schept voor herbesteding van deze tijd in het volgende jaar oplevert. Of dat ze aangeven: als een college het onderwerp goed uitlegt, waarom zal ik het dan nog doen?
Voor mij is er dus  direct de relatie tussen de mogelijkheden van Open Leermiddelen en deze beschreven ontwikkelingen. Juist bij Open Leermiddelen is delen, ontsluiting het uitgangspunt en niet de terugtrekbeweging.

Politieke steun is er. Zijlstra ondersteunt Open Leermiddelen (zie ook Open Week-speech).
En de beweging is gaande zoals ik merk in zo’n discussie van de sectorkamer wikiwijs. En recentelijk (31 mei jl.) sprak Doekle Terpstra zich nog uit over Open Leermiddelen
Quote van Doekle Terpstra tijdens het Nationaal Congres Social Media in het HO:

Ik heb het gevoel  dat wij als hogescholen en universiteiten nog erg protectionistisch omgaan met de kennis waarover wij beschikken.  Wij hebben de kennis en die moeten we niet delen want daar zit een concurrentievoordeel in opgesloten  “.

Kansen dus. Echter er is nog een weg te gaan. De eerste stappen zijn al gezet.

Een idee heb ik. Maar daarover een volgende keer.

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in e-learning, Levenlang Leren, Open Course Ware en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

