Van lokaal naar ANY

In mijn zoektocht naar de verschuivingen in het onderwijs kwam ik een artikel tegen over ‘Open Learning 2.0’. Daarin werd naar voren gehaald hoe de driehoeksrelatie student-docent-content een andere dimensie krijgt als je het over open –onderwijs hebt.
Misschien triggerde mij dit nav de Cambridge congres begin april 2012. Aan de ene kant werd tijdens dit congres veel aandacht gegeven aan hoe men op politiek nivo bezig is om voor OER draagvlak te krijgen (De UNECO reist de hele wereld rond om overheden mee te krijgen; tenslotte moet vanuit de overheid ook stimulans komen onderwijsmaterialen te delen; misschien wel via de inspectie-wegen; en zie ook Zijlstra’s toespraak tijdens de Open Week).

Aan de andere kant merkten we ook dat nog steeds een groot accent ligt op de productie van content (wiskunde, taal etc). Maar wanneer discussiëren we eens over de potentie van OER voor andere vormen van onderwijs? Wellicht is dit ook lastig omdat we ook afhankelijk zijn van een diepgeworteld onderwijssysteem, die niet zo snel (vanwege wet- en regelgeving) te veranderen is. Ook niet met OER.

Het artikel ‘Open Learning 2.0’ beschrijft dat we door OER anders kunnen aankijken tegen de  instellings(lokaal)-relatie student-docent-content. Het perspectief wordt: ANY.

(Figuur uit artikel van “Open Learning 2.0:” any student, content or teacher)

In het artikel: “Open Learning 2.0: a model in which the basic elements of education, traditionally conceived, are redefined as placeholders and are opened up to substitution and disaggregation. Any student can study any content, supported in any number of instructional arrangements.”

Een interessant perspectief om eens over na te denken:

  • Uitgaand van deze driehoek spreken we van het personaliseren van onderwijs en het zelfgeorganiseerd leren: het maakt niet meer uit waar je geleerd hebt – maar wat;
  • Echte verschuiving van aanbod gericht naar vraaggericht onderwijs….;
  • Van actor (bijv. any teacher) zou je ook een netwerk kunnen maken: niet 1 docent maar een netwerk docenten/een repository/een netwerk studenten (peer-to-peer);
  • Content wordt niet alleen maar meer aangeboden/gemaakt door de teacher, ook door de lerende;
  • Houdt deze driehoek stand? Wie is de learner en wie de teacher: misschien gaan ze wel samen op omdat ze beide content maken;
  • Worden muren tussen formeel en informeel onderwijs geslecht (Sir J. Daniel);
  • Ergens moet er worden getoetst of vindt een assessment plaats. Ik merkte dat ik meteen dacht aan het formele instituut: de instelling zoals we die kennen heeft een certificerings-bevoegdheid. Echter kun je ook niet denken aan bedrijven/organisaties die certificeren of assessen of de kandidaat voor de vacature aan het profiel voldoet?
Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s