Voorbij de eerste MOOC

Via twitter kom je nog wel eens wat tegen. Zo kwam ik er achter dat er een ‘7 things you should know about…’ is geschreven over de MOOC (Massive Online Open Course). Ik had er al eens eerder over geschreven in deze weblog. Toen was het nog maar een net startend fenomeen. Je leest en hoort er nu veel meer over.

Wat is ook al weer een MOOC? Het is een online cursus die alleen ontstaat en wordt opgezet door één en enkele initiatiefnemers. De cursus verbindt kennis en voegt dit samen. Dit kan alleen als de cursus open is.

Welke MOOCs zijn er zoal?
1. Stanford is een bekende van vorig jaar (2011);
2. Die van George Siemens en Stephen Downs over Connectivism en Connective Knowledge;
3. Vervolg van Stanford MOOCs: Coursera;
4. Udacity (Thrun, als 1 van de docenten van de Stanford IA Mooc start een eigen open onderwijs site met allerlei MOOCs. Lees ook stuk in New-York-Times. N.b. ook leuk om ervaringen te lezen: Audrey Watters, ervaringsdeskundige en van Seb Schmoller;
5.  Change Mooc van o.a. Erik Duvall  (2011)
6. Creativity & Multicultural Education van de Empire State College (2011)
7. Learning and Knowledge Analytics (2011)
8. En digital Story Telling van Jim Groom van de University of Mary Washington (2011)
Enz…

Waarom interesseert mij de ontwikkelingen rondom MOOCs?
1. Het is een interessant experiment om te kijken hoe je via informele onderwijsinnovatie nieuwe vormen van onderwijs kunt laten ontstaan: is dit de toekomst van ons onderwijs?;
2. Het is een vorm van peer-leren: (junior en senior) experts bij elkaar die het onderwerp waarover de MOOC gaat een stap verder brengen+ iedereen participeert;
3. Op deze manier komt kennis ter beschikking van de wereld i.p.v. dat het binnen de muren van een instelling blijft (informaliseren van kennis): het stimuleert een breed bereik;
4. Het gaat over samenwerkend leren, netwerk-leren: niet alleen contact student-docent maar ook community-contact of ook ontmoet je mede-expert/vakgenoot;
5. De laagdrempeligheid om een MOOC te volgen en te maken: hoe gaat dit zich ontwikkelen?;

6. Een mooie vorm tot stimuleren van leven lang leren;
7. Een MOOC heeft de potentie om flexibiliteit in onderwijs te vergroten.

Maar ook!
1. Het participeren in een MOOC appelleert op motivatie maar vereist ook zelfdiscipline en zelfregulering;
2. Er zit een vorm van vrijblijvendheid in.

Bekijk ook een interessante maar lange dicussie over de nieuwe vorm van onderwijs in de Khan Academy en IA  (bijv. motivatie: 15.00 – 19.30 min )(vergelijking deelname Stanford studenten/mooc-studenten: 26.00-27.50 min).

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s