Trends to follow

Al weer meer dan een weekje geleden ben ik naar de middag door SURF geweest rondom het thema ’Trendwatching in het Hoger Onderwijs’. Bij de Hogeschool van Amsterdam zijn we daarover met een traject bezig. Dit traject heeft de naam ‘Learning Tomorrow’ meegekregen. Ik had de verwachting dat we vanuit deze trendmiddag veel input voor zouden meekrijgen. En dat was zo.

Ikzelf had al een aantal rapporten en onderzoeken gelezen zoals het horizon report en het rapport ‘the Future of Learning’. Surf kwam ook met een aantal rapporten.

Hoofdvraag van deze middag en voor mij: “Welke trends zijn voor de nabije toekomst relevant en kansrijk om in de gaten te houden of zelfs nu bij aan te haken?’’ En hoe kun je deze op de beleidsagenda zetten?

Een samenvatting van enkele rapportages geeft het volgende overzicht (n.b. de fuzzy fifteen omdat het slechts een grove top vijftien is). Maar het geeft een mooi beeld.
(waarbij: HZ = Horizon Report; UK: JISC inform), AUS|NZ en Gartner-rapport)

1. Mobile Apps (HZ USA, UK, AUS/NZ), Mobile-Centric Apps, App Stores & Market Places (Gartner)
2. Social Reading (HZ USA), Collaborate Env. (HZ AUS/NZ), New Scholarship HZ UK), Contextual User Experience (Gartner)
3. Learning Analytics (HZ USA, UK), Next Gen Analytics (Gartner)
4. Cloud Computing (HZ USA, UK, AUS/NZ, Gartner)
5. Tablet Computing (HZ USA, UK, AUS/NZ, Gartner)
6. Game-Based Computing (HZ USA, UK, AUS/NZ)
7. Open Content (HZ USA, UK)
8. Augmented Reality (HZ USA, UK, AUS/NZ)
9. Digital Identity (HZ USA, AUS/NZ)
10. Internet of Things (HZ USA, Gartner), Smart Objects (HZ UK, AUS/NZ)

In het document aan deze blog-bijdrage attached een kleine toelichting per trend.
Kijk ook op de wiki van SURF voor de slides en de trendradar.

Wat mij opvalt is dat de drie hoofdpunten ten aanzien van de inrichting van ons toekomst onderwijs, voortkomend uit de studie de Future of Learning alleen maar worden bevestigd. Dit waren: personaliseren, samenwerken en informaliseren. Hierbij besef ik dat het ook ene soort wisselwerking heeft: doordat de technologie zich zo snel ontwikkeld, kan het onderwijs ook anders en innovatief worden ingericht. Daardoor ontstaan nieuwe ideeën waar de technologie weer op inspeelt etc…
Maar de bovenstaande 15 trends ondersteunen en versterken dat:

  • de lerende centraal op maat kan worden ingericht en veel nauwer kan aansluiten bij de wens en vraag van de student;
  • samenwerken en netwerken effectiever en efficiënter kan worden georganiseerd;
  • muren diffuser worden tussen de fysieke wereld en virtuele wereld en dat veel sterker het blended en open leren zich ontwikkeld.

Waar liggen de kansen voor ons onderwijs? En wat is daarbij het perspectief? Voor de HvA nog een vraag. Maar ik kom er zeker op terug.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, Rapporten, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s