user as designers

Afgelopen 29 maart was de HvA-conferentie. Science Guide heeft kleine inkijk geschreven over de speech van Jet Bussemaker . Dit hoef ik dus niet te herhalen. Tijdens de conferentie mocht ik samen met de WAAG-society (Marieke Hochstenbach) en Maarten van der Burg (collega van DMCI) een workshop gegeven.

We hadden de workshop de volgende titel meegegeven: ‘Living and Learning in a connected world’. De deelnemers mochten al mindmapped op de iPad (met Popplet) nadenken over het fenomeen ‘Users as Designers’ (concept van de Waag-society). En daarmee over co-creatie. De gebruiker (student, leerling, klant, onderzochte, patiënt) denkt en praat mee met de ontwerper (docent, leerkracht, bedrijf, onderzoeker, arts).  Een mooi uitgangspunt die ik van harte onderschrijf als we het over een connected world hebben . En met connected bedoel ik zowel: f2f- als online interactie. Drie fases in het proces van ‘users as designers’ worden onderscheiden (korte uitleg: fases):

  1. Vragen:
    Centraal in deze fase: Wat zijn de behoeften van de gebruiker?
    Resultaat: profiel van de gebruiker een eerste ideeën.
  2. Maken:
    Centraal in deze fase: ideeën omzetten in concrete producten.
    Resultaat: concepten, blueprint etc..
  3. Uitproberen:
    Centraal in deze fase: uitproberen en evalueren.
    Resultaat: plannen voor verdere uitrol.

Hoe zou je deze fases nu in het onderwijs kunnen toepassen?
Een mooi voorbeeld kwam meteen aan de orde. Fase 1 leerde ons: vraag de gebruiker: sluit aan wat de gebruiker wil en meebrengt. Zo had een docent, die social media in haar onderwijs wilde inzetten, de studenten gevraagd of ze Hyves/Facebook als communicatie-platform wilden gebruiken. Het idee van de docent was: meer en intensieve internactie tussen de studenten onderling en tussen de docent en de studenten over de opdrachten die moesten worden uitgevoerd. Hyves en Facebook werden het niet: dat was privé. Na met elkaar diverse tools te hebben vergeleken kwamen ze op Yammer uit. Dat wordt nu ingezet. Met succes. Verder had de docent ook met de studenten overlegd hoe en waarover op dat platform zou worden gecommuniceerd: daarover waren onderling afspraken gemaakt.

Tijdens de workshop kwam ook naar voren dat je als docent een andere rol kunt nemen: naast natuurlijk je inhoudsdeskundige rol ben je ook regisseur van het ontwerpen van een leeromgeving. Je zorgt voor een veilige en duidelijke omgeving waarbij studenten meedenken hoe deze omgeving er uit kan zien om het leren en communiceren te versterken. En dat met de tools die zij handig vinden. Lijkt me een experiment waard.

Voor wie meer wil lezen: http://www.waag.org/project/usersasdesigners

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s