Stimuleren van mobiliteit studenten

Vandaag was het NUFFIC jaarcongres. Je merkt dat de deelnemers een hecht netwerkje vormen. Mij valt op dat het programma met name over regelingen gaan, en weinig over internationaal onderwijs. Natuurlijk werd het wel genoemd dat internationaal onderwijs, internationaal curriculum belangrijk is maar weinig voorbeelden.

Gelukkig was er 1 uitzondering tijdens dit congres (natuurlijk zijn er meer te vinden binnen het hoger onderwijs): digitale colleges; een uitwisseling tussen drie NL-universiteiten en drie Turkse universiteiten. In 6*3 digitale colleges werden allerlei kwesties rondom de Turkse en Europa kwesties behandeld. Een groot succes. Maar ook veel werk om het voor elkaar te krijgen.
Op vastgestelde tijdstippen konden op een locatie van de  zes universiteiten online colleges worden gevolgd. Men kon via een soort video –conference-verbinding vragen stellen en mee discussiëren. Het Turkije Instituut was de organisator.

Wat mij ook van deze dag ook bij blijft is de brief van Zijlstra ten aanzien van de mobiliteit van studenten waarin hij toch accenten legt voor de toekomst.
Kern voor het HO is de kwaliteit van onderwijs en onderzoek. In dat teken staat ook  internationalisering en de internationale mobiliteit (blz 9) .
Er blijken op dit gebied nog wel wat aandachtspunten te zijn (en dat bleek ook vandaag):
– Nederland loopt achter (internationaal vergeleken) met het aantal buitenlandse studenten die aan één van de NL-HO-instellingen studeert (inkomende mobiliteit kan beter; het percentage is hoger dan uitgaande mobiliteit);
– er gaan (verhoudingsgewijs) weinig Nederlandse studenten voor een studie/deel van de studie naar het buitenland dwz uitgaande mobiliteit is laag (2,7 %) (n.b. Wientjes van VNO-NCW, was afsluitende keynote, vond dit zeer zorgelijk);
– inkomende mobiliteit zal toenemen (Duitse-Griekse-Engelse studenten o.a.);
– en als dat zo is moeten we goed kijken naar de kwaliteit van het onderwijs: helder kwaliteitsbeleid is nodig voor internationaal onderwijs  (niet te verwarren met wervingsbeleid)
– veel buitenlandse studenten, die in NL studeren, gaan weer naar hun thuisland. De instellingen zullen beleid moeten opstellen om hen meer te binden aan NL: we hebben ze nodig. (Wientjes: vooral de Bèta-sector heeft veel instroom nodig omdat bedrijven een tekort hebben aan technici. Dit wordt een groot probleem).

Vandaar dat straks het kabinets-beleid met name gaat liggen op:
– aandacht voor stimuleren van uitgaande mobiliteit;
– kritische aandacht besteden aan de kwaliteit van inkomende mobiliteit;
– zorgen voor een mix van nationaliteiten in de ‘international classroom’;
– aandacht besteden (=duidelijke plek geven) aan internationalisering in het kwaliteitsbeleid;
– actief beleid voeren om blijvende binding met NL.

Kortom: Kwaliteit! En stimuleren van zowel uitgaande als inkomende mobiliteit.  Doel is structurele hoogwaardige samenwerking, kwaliteit binnenhalen en hen binden, maximale mix in de international classroom. We hebben nog een weg te gaan.

Hoe ziet dit er concreet uit? Daar ga ik naar op zoek en schrijf eens mijn eigen ideeën. Maar dat concept wat het Turkije Instituut met de 6 universiteiten heeft uitgezet is er zeker eentje. E-learning en Internationalisering!!

Zie voor de gehele brief: Mobiliteit van studenten, docenten, onderzoekers. 

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s