Trendrapportage Open Educational Resources

Deze week start voor het eerst de wereldwijde Open Education Week. Tijdens deze week besteedt het hoger onderwijs wereldwijd aandacht aan de vraag hoe open education het onderwijs kan bevorderen, verbeteren en toegankelijker kan maken. Als SIG OER (waar ik kernteamlid van ben) willen we natuurlijk ook een bijdrage leveren. Dit doen we in de vorm van de uitgave van de trendrapportage. Surfspace bericht hierover.

De Trendrapportage geeft de stand van zaken weer en beschrijft trends op het gebied van Open Educational Resources. Waar staan we nu en welke belangrijke ontwikkelingen moeten we in de gaten houden? Het rapport bevat twaalf artikelen van zestien Nederlandse experts op het gebied van open leermaterialen in het hoger onderwijs. Ook bevat het rapport twaalf intermezzo’s met spraakmakende voorbeelden.

Wat ikzelf niet voorzien had dat er op het gebied van Open Course Ware, Open Educational Resources, Open Education zoveel  initiatieven zijn ontstaan. Door dat te verzamelen in 1 trendrapport, besef je dat. En we zijn nog niet eens volledig. En wat ik erg spannend vind rondom Open Leermiddelen is:
– De mogelijkheid en kans tot verandering in ontwerpen van onderwijs: is er meer kans tot flexibel onderwijs, afstandsonderwijs, levenlang leren, deeltijd leren wat nu zo niet van de grond komt. En de ondersteuning van diversiteit (doelgroepen, leerstijlen e.a.).
– De gedachte van delen en daardoor de toegang tot allerlei materialen die anders niet (her)bruikbaar waren : wat een rijkdom! en wat een kans voor de individuele ontwikkeling c.q. ondersteuning van de kenniseconomie.
– De opkomst van het e-textbook in allerlei vormen (alleen tekst tot interactieve textbooks): wat een mogelijkheid in het onderwijs om samen (crowd-writing) deze boeken te maken (docenten EN studenten).
– De mate waarin lerenden steeds meer inzien he zij de materialen voor hun eigen ontwikkeling kunnen gebruiken door te gaan samenwerken en of te reageren op elkaar of feedback te geven.

Je ziet steeds een tegenstelling opkomen in de discussie over  openheid en delen van materialen en het eigenaarschap of het intellectuele eigendom. Of daarbij ook de tegenstelling van een cultuur van content bij je houden of een cultuur van vrijgevigheid/vrijgeven. Bekijk daarvoor ook het TEDx van David Wiley, een groot voorstander van Open Onderwijs:  Open Education and the Future.

Vandaar dat deze Open Educational Week een prachtig initiatief is om de openheid, het delen, de toegankelijkheid van onderwijsmaterialen en de issues daarom heen volop in de aandacht te zetten.
Wat David Wiley ook zegt: de rol van de technology in onderwijs is het steeds meer mogelijk maken van deze openheid en het toegankelijk van onderwijs. Het gaat dan niet alleen over content beschikbaar stellen, maar ook over samenwerken, feedback geven, debat, discussie, verrijken van materialen door toevoegingen te geven. ”The more open we are, the better education will be”.

Volg het programma deze week van de Open Educational Week.

Klik op de volgende link om de trendrapportage te downloaden: Trendrapportage OER 2012.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Course Ware, Rapporten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s