Digitale leeromgeving: zin of onzin?

Geen nieuwe vraag in de digitaliseringwereld. Wel op de SPUI25 avond , die ik gisteravond bezocht.
Een interessante avond over ‘De toekomst van het boek, deel 2. Zin en onzin van een digitale leeromgeving’. De zaal zat vol.

Erik Kwakkel (werkzaam bij de Universiteit Leiden, Paleograaf, lid van de jonge Academie) hield een betoog over iTunesU. Hij was daar helemaal lirisch over. Voor hem was iTunesU aantrekkelijk omdat:
– Je er veel informatie mee kunt doorgeven over je vak en daardoor trek je nieuwe studenten (Nederlandse en buitenlandse);
– Je het didactisch kunt inzetten, maar dan wel van nul-af-aan beginnen (nieuw ontwerp maken);
– en je kunt kinderen laten zien hoe leuk een Middeleeuws boek is of handschriften zijn en dat het overbrengen van boodschappen van alle tijden is. Kortom: inzichtgevend en voorlichtend.

Maar Erik zou zijn onderwijs niet helemaal digitaliseren door bijvoorbeeld zijn colleges op te laten nemen en dan geen hoorcolleges meer te geven. Er moet contact blijven tussen student en docent.

Inand Lagendijk (Technische universiteit Delft, hoogleraar, Information and Communication Theory) geeft aan: Digitale leeromgevingen zijn een feit. Waar we nu mee bezig zijn is slechts een kruimeltje op het hele palet van de digitalisering in onderwijs en maatschappij. Hij haalde de Khan-academy aan, Neelie Kroes met haar digitaliseringsagenda, open content.
Wat is volgens hem de reden dat universiteiten content publiceren. Dit kan de reputatie-verhoging van de instelling zijn, anticiperen op de rankings. Maar ook nobelere redenen zoals het ondersteunen van de kenniseconomie of studenten voorbereiden op wat hen te wachten staat (inzicht geven in niveau en methode onderwijs).
Wat mij opviel aan de discussie dat het accent heel erg lag op het publiceren van content. En natuurlijk kwamen er dan vragen zoals:
– Wat is de rol van de uitgeverij?
– Hoe garandeer je de kwaliteit van het materiaal?
– Wat is de rol van de traditionele universiteit?
– Wat is de rol van de docent nog als je onderwijsmateriaal publiceert?
– Hoe ga je dat toetsen en hoe geef je feedback?
– Hoe zorgen we voor de vindbaarheid? (Inand Lagendijk sprak over GoogleU)

Voor mij is de content pas het startpunt. Hoe stuur je met deze content het leren aan? Hoe zet je het didactisch in? En daar zijn al vele voorbeelden van te vinden. Zoals het verrijken van onderwijsmateriaal, learning analytics waarmee je activiteiten van studenten beter kunt aansturen, discussies rondom materialen, opdrachten geven bij filmpjes, studenten die zelf content maken, online peer-reviews organiseren. Er zijn al veel digitale tools die gekoppeld kunnen worden aan de content en daarmee het studeren en leren kunnen activeren.

En ook: de wereld van digitaliseren is al veel verder dan wat vanavond de revue passeerde!! Niet alleen het MIT biedt Open Courses aan (wat er werd beweerd). Het voorbeeld van Stanford is ook beroemd. En dit leidde tot voortzetting.
En open textbooks neemt een vlucht in de VS. Komt ook vast in Nederland alhoewel het wel langzaam gaat. In mijn mailbox trof ik toevallig aan dat het MIT-OCW samen gaat werken met Flat World Knowledge.

Nog een paar voorbeelden, en dan is mijn punt wel duidelijk:

Openstax college: biedt ook textbooks aan.
Online onderwijs: 15 voorbeelden van open onderwijs.
DOAJ: publicaties van en voor onderzoekers.
Peer2Peer University: online onderwijs voor en door iedereen die meedoet.

Digitale leeromgeving: zin of onzin? Voor mij geen vraag meer, het is er gewoon. Dus is dit dan niet misschien een onzin vraag.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Digitale leeromgeving: zin of onzin?

  1. silvesterdraaijer zegt:

    Een mooie blog Ria. Heel informatief. Zeker de links.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s