Learning Tomorrow

Wat is leren in Learning Tomorrow? Hoe ziet het onderwijs van de toekomst eruit? En hoe wordt dit versterkt door ICT? Dat zijn vragen waar ik en een HvA-werkgroep (ICT&socialmedia) en daarom heen allerlei HvA-collega’s (individueel of in diverse gremia) invulling aan proberen te geven. Half mei komen we met een rapportage. Maar van nu tot en met mei zijn we allerlei sessies aan het organiseren die daar een beeld bij gaan schetsen. Zo ook afgelopen maandag 20 februari.

Daarbij wilde ik inzoomen op één van deinleiders: Rose Leighton. Zij vertelde welk beeld zij, vanuit haar invalshoek ‘eTextbooks’, bij Learning Tomorrow heeft: Museum of Education.

Samenvattend komt haar verhaal op neer dat de docent de drager is van een museum: een curator. De docent heeft de zalen ingericht met die informatie (in allerlei formats) die een student nodig heeft om te leren bij een vak/onderwerp. Deze informatie komt uit een collectie die hij/zij (a) zelf heeft ontwikkeld of (b) gemakkelijk heeft kunnen opsporen (bijv. via open leermiddelen die op 1 of verschillend e-platforms zijn te vinden). De docent, als curator, stelt de informatie tentoon. Hij/zij doet dit natuurlijk vanuit een bepaald idee, met een doelgroep voor ogen (nivo/context) en met diversiteit aan type informatie zodat alle leerstijlen worden bediend.

De student is de bezoeker. Hij/zij kiest de eigen weg, naar belangstelling, door het museum. En we gaan via de technologie naar de ‘echte’ museumganger die zelf de weg bepaalt ipv achter de gids (= docent) aanloopt.
Maar student kan ook mede-inrichter (co-designer, co-creator, co-curator) worden van een zaal, of een zaal in z’n geheel inrichten. Vooral als nav producten (rapport, verslag, scriptie, filmpje) die af zijn: waarom dan ook niet in het museum ophangen voor mede-studenten? Eventueel zou de student een eigen eBook kunnen maken als toetsing en deze eBook aan de tentoonstelling toevoegen.

Een mooi beeld waarbij het essentieel is dat onderwijsmaterialen toegankelijk zijn = open zijn. Voor de docent om de materialen op te nemen in zijn/haar museum (kwaliteit van materiaal is bekend, juiste selectie maken, de herbruikbaarheid is bekend via de Cc). En anderzijds voor de bezoeker om rond te lopen. Inspireert, motiveert de tentoonstelling voor ander onderzoek of een activiteit of een discussie?

De screencast is via deze link te bekijken: Museum of Education

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in e-learning, Open Course Ware, Trends en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Learning Tomorrow

  1. Marij Veugelers zegt:

    Ria de link naar de screencast werkt helaas niet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s