Rapport NUFFIC: Changing flows in international student mobility

Nuffic heeft in januari 2012 een rapport gepubliceerd: Changing flows in international student mobility.

Het rapport geeft een overzicht , op nationaal nivo, van de stand van zaken met betrekking de werving van internationale studenten. Het rapport wil data in handen geven voor beleidsmakers e.a. voor de versterking en verbetering van werving van internationale studenten. De landen die onderzocht zijn, zijn: Nederland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, de UK, De USA, Canada, Australië, Singapore, Maleisië, en China.

Uit de studie blijkt dat steeds meer landen internationale studenten willen aantrekken. Voor Nederland blijkt dat het aantal internationale studenten de afgelopen tien jaren sterker is gegroeid dan in andere Europese landen. Maar procentueel blijft Nederland achter als je dit vergelijkt met vooral West-Europese landen. Hoewel we als NL een breed aanbod hebben dat ook steeds meer Engelstalig is, zijn er ook wat ongunstige factoren. Het collegegeld is hoog. En er zijn nauwelijks studiebeurzen om in Nederland te kunnen studeren.

Wat zijn de doelen om internationale studenten aan te trekken voor de meeste onderzochte landen: Twee redenen:
1. deze studenten dragen bij aan een positieve invloed van internationalisering op de onderwijskwaliteit;
2. deze studenten dragen, vanuit hun culturele en onderwijskundige achtergrond, bij aan het verhogende van de kennis-economie.

Aanbevelingen die worden aangereikt:

  • Trekt als NL-HO samen op!
  • NL-HO internationaal meer richten op de Europese hogeronderwijsruimt
  • Samenwerken met HO buiten Europa ook versterken
  • Zorg voor beter flankerende voorwaarden en voorzieningen voor  buitenlandse studenten

Er wordt ook in de rapportage aangegeven: handel snel, veranderingen zijn nu al gaande.

Rapport: International student recruitment:policies and developments in selected countries

Samenvatting: Competing for the brightests minds

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Internationaal Onderwijs & ICT, Rapporten, Teaching International Students en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s