Over Apple & Onderwijs & ipad Ebooks

Wilfred Rubens heeft al een uitgebreid blog-artikel geschreven over de ontwikkelingen van Apple met betrekking ipad ebooks. Ik werd er al op gewezen door een collega : Apple heeft donderdag 19 januari een educational event heeft over dit thema: let op.

Mooie ontwikkeling. Natuurlijk wel even kijken wat het concreet voorstelt. Kortom: is het ene marketingpraatje of gaat het ‘echt’ gebeuren. Toch: de ontwikkelingen gaan die kant. Sterker, vanuit de SIG OER zijn we al een tijdje bezig met een trendrapportage en willen we die in 2012 in de vorm van een e-rapportage publiceren. Zelfs zo dan iedereen eerst mee kan schrijven. Een soort crowd-artikel. Zoals Ronald van den Hoff dat ook heeft gedaan met zijn Society 3.0. Dus houd de SIG OER ook in de gaten.

Apple wil zich via iTunes ook steeds meer op de onderwijsmarkt begeven. Via mijn Ipad heb ik al even gekeken. Alleen de Vrije Universiteit heeft online open materialen. Hoe Apple ook aangeeft dat ze de curriculumverandering willen ondersteunen, aangezien er meer online materialen zijn. Het gaat bij hen om materialen, en niet om de didactische inbedding. Dat zal een docent uiteindelijk toch steeds zelf moeten bepalen. Maar ik denk wel nu deze online middelen  beschikbaar zijn (steeds meer en meer) dat dit mogelijkheden biedt voor nieuwe onderwijsontwerpen. Ik vind dat erg uitdagend en leuk en ben benieuwd hoe deze ontwikkeling gaat uitpakken.

Links om te bekijken:
Artikel: Apple’s iPad Textbooks: Everything You Need to Know About iBooks 2

Zelf maken van ebook: Ibooks author (zelf interactieve elektronische boeken maken)(maar wel via Apple’s ibook store publiceren verplicht)

Artikel: You Can’t Afford Apple’s Education Revolution

Ook startpagina ebooks: startpagina

Voorbeeld: Flatworldknowledge

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Open Course Ware, Trends en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

