Gedachten vanuit het seminar business modellen OER

Op 25 nov jl. werd vanuit SURFfoundation en SIG OER een seminar georganiseerd  over businessmodellen voor Open Educational Education.

Wat heb ik uit deze dag meegenomen? Een paar gedachten.

1. OER staat nog in de kinderschoenen. Maar de discussie erover is hard nodig. Hierbij zijn alle stakeholders nodig: studenten, docenten, keyplayers, mediatheek/bibliotheek, uitgeverijen e.a.) Reden hiertoe is dat de ontwikkelingen ons inhalen. Buiten om ons heen zijn allerlei ontwikkelingen (social media, multimedia maatschappij, tools…) Zijn we vanuit ‘oude’ modellen aan het werk en denken we dat het zo’n vaart niet zal lopen (en wellicht is dat wel zo?) of heeft de technologie  echt zo’n impact maar zien ‘we’ het niet?

2. In dat kader is het interessant te zien dat het HBO met een inhaalslag bezig is: wie doen mee met Open Leermiddelen. HRO (business school), Hanze (Itunes), Avans, HAN (weblecturers, readerbureau)(www.virtualisereninavans.nl/nl/projecten/0/38

3. Met OER hebben we te maken met innovatie. En dan ontstaat er een soort omgekeerde wereld. Innovatie vs vanuit doelen werken. Blijft een lastige zaak. Soms beginnen medewerkers/instellingen gewoon en zien we wel welk doel erbij past. Bij innovatie is het heel lastig om vast te stellen wat het vooraf het precieze doel is.
Er is ook weinig onderzoek naar de redenen gedaan. Kijkt iedereen wat dit betreft naar elkaar en neemt de redenen over? En daarbij gaat de reden ‘we hebben het materiaal met behulp van belastinggeld kunnen maken, dus geven we het terug aan de maatschappij’ niet meer op.

Verder is er nog weinig innoverend vermogen ontstaan: er is weinig hergebruik van content in andere lessituaties, er is weinig gebruik voor zelfstudie door lerenden. Dus de remix, de re-use valt tegen.
Er wordt wel veel gekeken en gelezen. TU-delft, werd gezegd, probeert wel deze innovatie in te zetten: eerder opgenomen weblecturers bijvoorbeeld als instructie en voorbereiding op een college ipv achteraf nog eens bekijken als voorbereiding van het tentamen.

4. Dat er verschillende businessmodellen zijn, maar nog een discussie bij de instellingen die met OCW/OER bezig zijn.
Interessante vond ik de split-component model en het freemium model. Bij het split-conponent model wordt (een deel ) de content beschikbaar gesteld, en betaal je voor de services (zoals begeleiding of de certificering). Bij het freemium model stel je een deel van de conten beschikbaar en betaal je voor waarna de gebruikers de (geavanceerde) resources betalen.

5. OER/OCW gaat over digitaliseren van onderwijsmaterialen. Daarin moet nog een hele slag gedaan worden. Er is veel tekst materiaal. Weblecturers, filmjes, games, audio veel minder.

6. Meer samenwerking is nodig binnen HO. Met name als het gaat om generieke vakken (wiskunde, onderzoekscompetenties). En ook de specifieke vakken waar je elkaar zoiezo nodig hebt vanwege elkaars aanvullende expertise die je als instelling niet allemaal in huis kunt hebben.
Een voorbeeld is Walter Lewin die de zwaartekracht uitlegt. Wie kan het beter? Of als je wilt aanvullen: verrijk dit materiaal ipv de kern zelf uit te leggen. Trek samen op.

7. En verder zouden we studenten moeten bevragen. Wat vinden zij? Wat willen zij? Wat verwachten zij (op ten duur?).

8. En ik heb een vraag die niet uit mijn hoofd gaat. Wie heeft een idee. We zoeken steeds naar de business-case bij open content? Maar wat is eigenlijk de business-case bij gesloten content? Kom je hier uit?
Kun je niet veel beter de discussie voeren over de potentie van open of gesloten content? En dan sluit dit weer aan op de visie of het toekomst model van onderwijs. Hoe zien we die? En past daarin beter de open-versie of de gesloten versie?
n.b. Ik hoorde in een gesprek vandaag dat studenten van verschillende instellingen het materiaal van hun docenten uitwisselen. Docenten zijn niet blij. Maar het gebeurt al!

Zie ook het lijstje dat Wilfred Rubens heeft geschreven: weblog-lijstje (zie 28 nov 2011).
Zie zijn twee verslagen: deel 1 en deel 2. Ga voor beide naar 25 nov 2011.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, Open Course Ware en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s